fredag 24 januari 2020

Une Bastholm:


FÅR JEG LEDE DE GRØNNE VIDERE?
Kjære alle venner! Høsten 2018 bestemte medlemmene i Miljøpartiet De Grønne at det skal velges én leder for partiet (mot dagens to talspersoner). Det valget skjer på landsmøtet i april. I dag er katten ute av sekken: Jeg stiller som kandidat til ledervervet!
Å be om en slik tillit er en alvorlig sak.
For utfordringen vi skal løse er gigantisk, og det haster. Klimaendringene går raskere og raskere. Det magiske, skjøre, vidunderlige, vakre og morsomme mangfoldet av liv på jorda forsvinner foran øynene på oss. På grunn av oss.
Klima- og naturkrisen har kommet så nær at den kan kan true sikkerheten og velferden til min egen datter. Det er uendelig alvorlig, men det er også nettopp det som gjør det så meningsfullt å være en del av Miljøpartiet De Grønne i norsk politikk.
Mange blir likegyldige eller motløse av alle nyhetene om branner, ekstremvær, flom og ras, om plastforsøpling som fyller havene og om stadig flere klimaflyktninger. Vi i De Grønne skal se det som vår jobb å gi håp og vise vei. Vi skal vise fram ekte løsninger, også de løsningene som krever noe av oss. Vi skal ikke sminke på virkeligheten, men ta lederskap i utviklingen av Norge og vår rolle i verden.
Selv har jeg stor tro på menneskenes evne og vilje til å ta ansvar og endre. Det er en optimisme som er typisk for oss grønne: en ekte, ærlig og trassig tro på at menneskeheten kan bedre. En tro på at kjærligheten til naturen og til ungene våre er sterkere enn frykten for endring og komforten i etablerte vaner.
I 2021 skal vi bli en stor stortingsgruppe med representanter fra hele landet. Hvis grønn regjeringsmakt er det som gir Norge den mest ambisiøse, realistiske og solidariske miljøpolitikken, ja da bør vi være i regjering om to år. Klimaet, naturen, barna våre kan ikke vente.
Grønn politikk handler grunnleggende sett om å utvide solidariteten til hverandre til å omfatte også fremtidige generasjoner, dyr og natur. For meg har det alltid vært naturlig å engasjere meg og å forsvare de mest sårbare. Jeg bare er sånn rigget. Jeg blandet meg når noen ble mobbet i skolegården, og jeg blandet meg i lærernes planer, for at elevene skulle få mer innflytelse over hverdagen. Da jeg var 12 sluttet jeg å spise kjøtt. Jeg var glad i dyr og fascinert av dem, og ville ikke spise dem. Klima visste jeg lite om da.
Engasjementet for barns rettigheter og dyr har vært med meg siden. Først i 2009, da jeg tok mastergrad i internasjonale sikkerhetsstudier i Wales, skjønte jeg for alvor at det som truer de mest sårbare aller mest, det er endringene i klimaet og raseringen av naturen. Det gjelder de sårbare langt unna oss, som vil måtte flykte fra tørke og flom. Men det gjelder også folk her i Norge: Bonden som lever på marginene og som mister avlingen. Ei mor med dårlig råd som ikke har penger til å forsikre et flomutsatt hus, eller flytte fra byområdet med høy luftforurensing.
De neste ti årene er helt avgjørende for om vi klarer å hindre de verste klimaendringene og ta vare på naturen og alle økosystemene som gir oss mat, medisiner, materialer og glede. Derfor krever vår tid tydelig politisk ledelse, håp og visjoner. I bunn og grunn handler det om å sikre barna våre samme velferd, frihet og muligheter som du og jeg har i dag.
Jeg er klar for utfordringen!
Vi skal gjøre De Grønne til et bredt, grønt og moderne folkeparti. Vi skal fortsette å ha stor takhøyde, høy tillit og uredde diskusjoner! Stadig flere engasjerer seg for fremtiden til ungene og barnebarna, og for alle dem skal vi være en meningsfull og spennende bevegelse å delta i. Jeg vil gjerne være med å lede partiet fremover, og jeg er skikkelig glad for at både jeg og min lederkollega i dag, Arild Hermstad, er kandidater både til leder- og nestledervervet. Da får valgkomiteen mest mulig frihet til å innstille på den ledertrioen som de mener tjener partiet og sakene våre mest. Jeg gleder meg!💚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar