onsdag 8 januari 2020

Ekopedagogiken är en levande del av rörelsen i Sverige och i världen.


Nikolas Berg:

En ny - eller nygammal - aktör för naturens och lokalsamhällens rättigheter har sett dagens ljus: Ekopedagogiska föreningen i Sverige! Vi ser fram emot att fortsätta medskapa och utbyta erfarenheter med alla andra aktörer, som en aktiv drivkraft i ekorättsrörelsen och omställningsrörelsen i Sverige och i världen. Tillsammans är vi starka och mångfaldigt rika.
Ekopedagogik kallas av en av föregångarna, Moacir Gadotti, för en ”rättighetspedagogik som förenar mänskliga rättigheter med jordens rättigheter”. Den representerar ett språng i lärande för hållbarhet, från antropocentriska synsätt till jordcentrerade synsätt som stärker människor i att vara världsmedborgare och medskapare i omställningen till en hållbar samhällskultur.
Ekopedagogik kan ses som ett komplement till ekoteologi, ekofilosofi och ekopsykologi. Genom att den utvecklats ur den frigörande pedagogiken bland fattiga i Brasilien, främjar ekopedagogiken jordnära förhållningssätt och praktisk handling inom ”ekorättsaktivism”. Det är en pedagogik som kan ge stöd i formandet av en medveten rörelse för naturens rättigheter där vi ständigt lär och utvecklas genom mångfalden av alla möten och relationer, ett lärande genom dynamiken i våra olikheter.
Ekopedagogiken är en levande del av rörelsen i Sverige och i världen. Kopplingen till naturens rättigheter beskrivs närmare i boken ”Naturens rättigheter - när lagen ger fred med jorden”. Där speglas den framväxande ekorättsrörelsen i Sverige som en inre och yttre lärprocess för omställning. Pedagogiken används i folkhögskolekurserna om naturens rättigheter på Färnebo folkhögskola, där den fördjupats i samverkan med bl a Carmen Blanco Valer. Den tillämpas också i utbildningen ”Framtidens by - bredbandsbullerbyar” på Karlskoga folkhögskola.
Ekopedagogiken har även prövats inom myndigheter, näringsliv och akademin för att möjliggöra ett organisatoriskt lärande som kan efterhärma naturens ekosystem och möjliggöra ”cirkulära” organisationer och samhällen som utvecklas med respekt för naturens och lokalsamhällens rättigheter. Företag har engagerat sig genom BEAR - Business for EArth Rights. Tillsammans med olika representanter för frikyrkor och Svenska kyrkan utforskar vi samtidigt hur den kan samspela med ekoteologin för att konkretisera ett rättighetsbaserat lärande för hållbarhet.
Några av visionerna för framtiden är att genomföra ett större ekopedagogiskt projekt för att möjliggöra ”ett språng för hållbart lärande”, ta fram ytterligare material och litteratur, utveckla ekopedagogiska nätverk inom olika sektorer samt förverkliga ett ekopedagogiskt lärcentrum. I samarbete med arkitekten Erik Berg har vi funderat kring hur ett centrum skulle kunna se ut om det integrerades med den planerade bogemenskapen Bysjöstrand i Ludvika kommun. Se bilden där det ritats in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar