onsdag 15 januari 2020

Fra januar 2017:


Sortland har Regionen Vesterålen og Lofotens mest trafikkerte gate.


Over 10.000 biler per dag på Vesterålsgata, eller som Sortlandavisa sier det: 
" Her passerer sju biler i minuttet - hele døgnet, sju dager i uka."

 Elbilen kan gå åå tomgång utan att vi får i oss giftiga hälsofarliga avgaser. Om männskan själv får välja.

Sören Nielsen: -  Ja det är ytterligare en fördel Mika. Elbilen förbrukar inte ens någon energi i "tomgång"

En tankeställande fråga (som jag snott från någon) är att tänk dig att du har två rum, slutna med täta dörrar.

Det ena med en elbil och det andra med en fossilbil, båda två med motorerna igång.
 Välj sen vilket rum du vill gå in och ställa dig i.
Då är valet lätt oberoende av vad man tror om klimathotet.


Dieselbilarna sågs som ett effektivt sätt att minska koldioxidutsläppen från trafiken. 
Men vad man inte tänkte på var att de släpper ut mer hälsovådliga ämnen, och nu ropar allt fler på ett förbud.

Forskningsdirektør ved Norsk institutt for luftforskning (NILU), Leonor Tarrasón til NRK:

– Dieselforbud har hatt en innvirkning på utslippsreduksjonen. Det er dieselbilene som forurenser mest, og vi ser at en reduksjon rettet mot dieselbiler er mer effektivt enn en reduksjon rettet mot alle type biler.

Mandag og tirsdag er det ventet kaldt vær og lite vind. Det er sannsynlig med høy eksosforurensning over store områder av byen disse dagene.

Derfor innfører Oslo kommune forbud mot å kjøre med dieselbil på kommunale veier fra klokka 6 til klokka 22 fr
a tirsdag.

Kjøreforbundet gjelder fram til Bymiljøetaten vurderer at det akutte behovet ikke lenger er til stede. Staten har fattet tilsvarende vedtak for deler av Ring 1.

– Akutt høy luftforurensning innebærer at det kan være helsefarlig for barn, eldre og astmatikere å bevege seg utendørs. Dieselforbud er et inngripende tiltak, men er nødvendig for å ta vare på helsa til byens innbyggere, sier Gerd Robsahm Kjørven, konstituert direktør i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Forbudet gjelder for dieseldrevne kjøretøy, men det gjøres en del unntak. Unntakene omfatter blant annet utrykningskjøretøy, ladbare hybrid-dieselbiler, kjøretøy som brukes i offentlig tjeneste, pasienttransport, kollektivtrafikk og kjøretøy som brukes i næringsvirksomhet og som kan dokumentere kjørebehov.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar