lördag 14 maj 2022

Wawa Sjödin:

Wawa Sjödin: "Lite nostalgiskt att se sig själv och många gamla vänner dyka upp i en dokumentär om svensk textilproduktion ( SVT 2, 13/5).

"Made in Sweden- textilindustrin som försvann".
I den vevan, i slutet av 70-talet blev jag varse den enorma strukturomvandling Sverige genomgick, då inte bara jordbrukets avveckling tog fart utan även textilindustrin och större delen av svensk basproduktion lades ner.

Den globalistiska eran kom och allt mer produktion flyttades ut till låglöneländer.
Fram till 1978 förlorade 150.000 textilarbetare sina jobb.
Några försökte, som f d Algotssömmerskor, att driva en egen produktion. Det strejkades och kämpades.
1979 kom jag ut med boken " Menningsfullt arbete- meningsfull produktion" med de grundtankar jag står för än i dag.
På den här tiden fanns det fortfarande rätt många som ville se en svensk basproduktion och ett hållbarare samhälle. 

Men snart tog tillväxtoptimismen och materialistiska visioner över.
Idag ser vi resultatet.....
En nästan religiös tilltro till den eviga tillväxten och satsning på import och export. Nu är det den "gröna" tillväxten som gäller.
Basproduktionen är nedlagd. Snart kanske även den sista resten av livsmedelproduktionen. Vi får väl se vad konsekvenserna blir.
Det är i alla fall inte det samhälle jag önskar leva i.

Men svenska folket bestämmer . Jag kan protestera, precis som på 70-80-talet. Men får för övrigt försöka hitta ett sätt att leva efter mina värderingar.
Jag värnar fortfarande om ullen och linet. Om kvalitet och hållbarhet. Om unik design och mångfald.
Inte lätt i en värld som kännetecknas av allt mer konstgjort, ohållbart, enkelspårigt och enfaldigt.
Har i alla fall nästan helt hållit plast och syntet utanför min garderob och i flera egna butiker sålt svenska ull- och linneprodukter. Plagg som fortfarande håller efter 20-25 år.


Känns ändå bra att åtminstone försökt leva så NATURLIGT som möjligt större delen av mitt liv.
Men att det idag ,2022 ,skulle handlar om att kämpa för JORDENS överlevnad, för själva basen för livet- det trodde vi nog inte på 70- och 80talet. Men, så är det."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar