söndag 29 maj 2022

Jag menar att Miljöpartiet de gröna ska jobba för att stärka det svenska språket.

Jonas: - Språkkonservatism är kanske inte vad som mest utmärker Miljöpartiet. 

Det känns ganska rimligt ändå.

Mika: -Det är trist om / att MP inte obeserverar verkligheten och förbättrar sitt politiska program för att stärka svenska språket i Sverige inom alla områden.

Mika: - "Marknadsliberalism" är en dålig och icke hållbar modell - också inom detta område. - Låt marknaden bestämma över vårt språk och acceptera marknadens val. - NEJ TACK !

Jonas:- det må vara din åsikt. Jag antar att Fredrik Lindström inte står så högt i kurs hos dig? För min del är språkvård inte detsamma som språkkonservatism. För ett politiskt parti som inte odlar myten om den rena svenskheten är frågan förstås tämligen perifer.

Mika:- Att svenska språket bytes ut med ensidig engelska i allt fler sammanhang i vår land. Och detta sker i huvudsak utan att några beslut om detta fattats av oss genom våra demokratiskt valda representanter i Riksdagen. - Det är synnerligen magstarkt att kalla detta för: "Språkonservatism."

Jonas:-  ja, för min del skulle jag kalla det språkutveckling. Att vilja påverka den parlamentariskt kallar jag politik. Jag kan missta mig, men jag uppfattar dina inlägg som att du vill att politiken för språkutvecklingen ska vara konservativ. Stämmer inte det?

Mika:- Du sätter stämpeln "språkkonservatism" på språkpolitik. - Ordet "Språkutveckling" kan man använda både om en utveckling av ett språk och allt som därtill hör det vill säga vad det för med sig för konsekvenser på mångt och mycket i ett land. - Eller alternativt, så som jag uppfattar att du använder ordet, - det som "marknaden" - utan inblandning av demokratiska folkliga processer, som vi har vad gäller annan politik, omsorg, vård, skola, miljö, flyktingpolitik, klimat, arealanvändning, med mera. - Det vill säga om marknaden anser att svenska ord och begrepp ska ersättas med ensidig engelska, så är det endast en "språkutveckling" som vi ska bejaka, - "språkkonservatism", som att stärka vårt modersmål, är inget viktigt.

Jonas- du skrev att det är magstarkt att kalla engelskans påverkan på det svenska språket för "språkkonservatism". Jag utgår ifrån att du inte alls menade det. Jag benämnde det därför, utan värdering, istället för språkutveckling.

Det som du ogillar att jag kallar språkkonservatism är snarare åsikten att vi genom parlamentariska beslut ska hålla emot en på något sätt oönskad språkutveckling, eller hur?
Nu fortsätter du att beskriva din hållning i frågan och jag ser få skäl för dig att värja dig för begreppet konservatism, eftersom det är bevarande av det svenska språket som du uppenbarligen vurmar för.
För min del är jag språkligt intresserad och kan vara trög att omfatta snabba förändringar av det språk jag behärskar, men ser det inte för den skull som självklart mindre demokratiskt att folkets användning av språket i huvudsak avgör vad som blir normerande..

Mika:- Du välkomnar alltså ett utbyte av vårt modersmål svenska mot engelska. - Ja det lov att tycka att det ska ske. - Det är dock icke den officiella linjen från MP vad jag förstår- -Men man har ju rätt att ha egna personliga åsikter. - I vårt land har vi numera en språklag, som är antagen av Sveriges Riksdag. Den började gälla från och med den 1 jukli 2009. - Det tycker jag är väldigt bra, - men det finns så klart potetial att skärpa densamma och göra den ännu bättre. - Det bästa är om vi medborgare i landet, får vara med och ta beslut om hur vi vill utforma saker och ting som berör oss, vi som bor i landet Sverige.


Svenska språket
4 § Svenska är huvudspråk i Sverige.
5 § Som huvudspråk är svenskan samhällets gemensamma språk, som alla som är bosatta i Sverige ska ha tillgång till och som ska kunna användas inom alla samhällsområden.
6 § Det allmänna har ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas.

Bra skrivningar i vår språklag ! - Att "folkets" användande ska bestämma vilket språk som ska användas i vårt land, - är väldigt lite genomtänkt och alls icke aktuellt ! - Följ den svenska språklagen.

Jonas:-  ja, den räcker nog ganska bra som den är. Ju!
Den motsätning som du tecknar ser jag inte.

Jag tror att du riskerar att hamna i en hållning som måste förbujda några av dina egna inlägg. Påhittet att jag välkomnar ett utbyte av ett språk till ett annat saknar grund och något sådant är det heller inte som sker med det svenska språket just nu, även om vi lånar många uttryck och ord från framför allt engelskan.
Calm down, man!

Mika:- Överraskad ? - Visste du att det fanns en svensk språklag ? Troligen inte. - Nej det är inte "folket" som avgör vilket språk som ska vara gällande i Sverige - ( läs engelska ) det är heller inte en "utveckling" som är styrd av marknadens behov och önskningar - det är som så mycket annat i samhället styrt av våra demokratiskt valda personer i våra politiska partier, genom de beslut de fattat i Sveriges Riksdag, som framgår här. - 6 § Det allmänna har ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas. - Utvecklingen av vårt modersmål, svenska och användandet av detsamma vilar alltså i hög grad på våra myndigheter, kommuner, landsting, stat och andra. Det är alltså svenskan som ska användas och vårdas och utvecklas, - ett språkbyte till ensidig engelska står det inget om i Språklagen.

Vi håller oss till fakta, så får man som sagt tycka och tänka vad man vill på det personliga planet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar