tisdag 31 maj 2022

Det är aldrig för sent att engagera sig.

Jag har fått i uppdrag att leda kurser 

på Videregående skole på Sortland,

två dagar från den 1 juni. 

Hur man målar och tillverkar plakat, blandar färger och skapar effektiva slagord.

Eleverna har detta som ett projekt under klimtuka 2022.


Själv blev jag politiskt medveten som 13-åring

och engagerade mig i det politiska ungdomsförbundet SSU,

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund.


En klasskompis i skolan övertygade mig att bli medlem, 

sedan han berättat om att SSU 

ville ha enkla, tydliga och billiga varor 

i butikerna, - och det realiserades några år senare som "Blåvitt" 

- Konsums blåvita varor,

Blå text på vit botten: SCHAMPO, TVÅL och så vidare.


En annan politisk fråga var Internationell Solidaritet

och jag skänkte varje månad en del av min månadspeng

till SSUs Internationella Solidaritetsfond.


1982 gick jag med i det nybildade:

Miljöpartiet och jobbade inom partiet i 9 år.

1988 kom vi in i Sveriges Riksdag

och samtidigt i min hemkommun Varberg,

där blev jag en av 3 ledamöter för Miljöpartiet i Kommunfullmäktige,

och motionerade flitigt om diverse saker, som till exempel:


Rökfritt i kommunala lokaler, 

vegetarisk mat i kommunens skolor, 

minskat förbruk av papper i kommunala handlingar med mera

och Bilfritt i stora delar av stadens centrala delar.


Första punkten, rökfritt i kommunala lokaler

gick igenom rätt av, och de andra förslagen 

så småningom, bit för bit, så att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar