tisdag 21 oktober 2014

Grön landsbygdspolitik.

MP verkar för en aktiv landsbygdspolitik

Miljöpartiets landsbygdspolitiska talesperson Emma Nohrén är marinbiolog, akvariechef på Havets Hus i Lysekil och ny i riksdagen. Här ger hon sin syn på politiken för jord, skog och landsbygd.
Annons
Jag heter Emma Nohrén och är ny landsbygdspolitisk talesperson för Miljöpartiet. Det är ett hedersamt uppdrag som jag gläder mig mycket åt. Jag och Miljöpartiet ser landsbygden som en nyckelspelare i omställningen till ett hållbart samhälle.
Det är där de nya jobben kommer, det är där vår mat produceras och kommer att behöva produceras i allt större utsträckning, och det är där den förnyelsebara energin och framtidens drivmedel skapas. För att lyckas med det behövs en landsbygdspolitik som är ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar.
För mig är det viktigt att vi snabbt få i gång arbetet med en nationell hållbar livsmedelsstrategi så vi får en plan att arbeta utifrån för att säkra vår inhemska matproduktion och gör oss till en nettoproducent globalt sett.
Då är det viktigt att vi slår vakt om vår åkermark och att vi skyndar på omställning till ett ekologiskt jordbruk som ger liten klimatpåverkan. Regeringen har redan aviserat att utreda ett återinförande av skatten på handelsgödsel, det är viktigt för att minska läckage av näringsämnen och tungmetaller. 
Biomassa från skogen spelar en viktig roll för klimatomställningen men det är viktigt att uttaget inte sker på bekostnad av biologisk mångfald eller ytterligare försurning. För att nå ett hållbart skogsbruk ser jag att utvecklingen av skötselmetoder och rådgivning om ekosystemtjänster och hyggesfritt skogsbruk kommer att spela en viktig roll. 
Men landsbygden består av så mycket mer än bara skogs- och jordbruk. Jag är själv landsbygdsbo, skogsägare och aktiv jägare och har med sorg sett hur de senaste åtta årens politik har fördjupat klyftorna mellan stad och land och prioriterat storstaden framför landsbygden. Människor lämnar bygder de egentligen älskar för att jobben försvinner, butikerna lägger ner och järnvägsstationen stänger.
Vi ser en inflyttning till storstäderna med en enorm bostadsbrist som följd medan man i många småkommuner brottas med det motsatta, negativ befolkningsutveckling, tomma allmännyttiga lägenheter och öde hus. För att komma till rätta med detta måste vi göra det attraktivt och lätt att bo ”på landet”.
Det måste finnas kvalificerade jobb, bra företagarvillkor, goda kommunikationer, skolor och ett rikt kulturliv för att ett samhälle ska blomstra. Det behövs en samhällsstruktur med naturliga mötesplatser för att människor ska känna delaktighet och gemenskap.
Jag ser med stor glädje och beundran på alla de ideella krafter som håller vandringsleder öppna, bygdegårdar i trim och förvaltar de lokala traditionerna. Jag hoppas att vi inom politiken ska hitta fler sätt att underlätta för dessa ideella organisationer och föreningar.
Jag vill använda min tid i riksdagen med att arbeta aktivt med att föra fram lands- och glesbygdens alla styrkor och överbrygga dess svagheter. Jag vill att fler ska kunna bo kvar och hitta sin försörjning i närområdet. Det krävs en aktiv landsbygdspolitik som arbetar med hela samhället och tar hänsyn till livets alla skeden.
Emma Nohrén, MP
landsbygdspolitisk talesperson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar