söndag 13 augusti 2023

Märta Stenevi, språkrör för Miljöpartiet de gröna:

"Förlåt att jag stör.

Jag vet att de flesta av er har nog med att skolorna börjar och att ha ångest inför jobbet imorgon. Jag fattar det - jag känner likadant.
Men vi måste prata om klimatkrisen. För det här håller inte längre. Vi kan inte fortsätta som förr och hoppas att det löser sig. Vi kan inte tro att några kärnkraftsverk som står klara 2040 är något som helst svar.
Den här sommaren har slagit alla rekord. Nej, inte i Sverige, jag vet. Och det är superrimligt att vara besviken på vädret under semestern! Bara vi inte blundar för sanningen:
Och sanningen är att när vi ser tillbaka på de här åren kommer vi säga att det var då det började, på riktigt. Extremvädret. Vattenbristen. Konflikterna. De dåliga skördarna, som först torkade och sen regnade bort. De enorma summorna i materiella skador. De många döda i katastroferna. Det börjar nu. De tio åren har gått och vi är som bäst i färd med att passera 1,5 graders uppvärmning.
Dystert, ja.
Kört? Nej.
Tvärtom. Nu spelar allt roll. Varje ton koldioxid. Alla utsläpp vi kan undvika - allt bidrar till att hålla nere uppvärmningen, precis allt! När du avstår en flygresa räddar du bokstavligen liv. När du ställer bilen två dagar den här veckan räddar du liv. Din köttfria måndag och skorna du lagade så de räckte en säsong till - de räddar liv.
Förlåt att jag stör. Förlåt om jag är obekväm. Jag tycker också det är svårt. Så kanske måste vi hjälpas åt. Inte skamma, men uppmuntra? Påminna varandra om att när högerpolitiker säger att det vi gör är meningslöst så har de FEL. För allt spelar roll nu.
Jag vill såklart mer. Jag vill att du ska rösta på @miljopartiet, bli medlem, ta ställning för en politik som är hållbar. Jag vill det, för jag vill göra det enklare att ställa om - för både mig och dig.
Men i väntan på en vettig regering istället för de blådårar vi är fast med just nu, så vill jag säga TACK.
TACK för att du gör det du kan.
TACK för att du bryr dig om mina barns framtid.
TACK för att du tar det här på allvar, trots alla som vill förlöjliga dig, få dig att känna sig dum och lurad.
TACK. För att du läste, och kanske delade.
Tack för att jag fick störa. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar