tisdag 25 januari 2022

Självförsvarets ädla konst.

Jag har tränat många kvinnor och män i skor.

Och barn och ungdomar. Även äldre.

Vi hade en "gobbagrupp"

och även ett par träningsgrupper med damer.

Alla ska med.

- Alla har nytta av att svettas

och jobba sig slitna och trötta

genom tuff fysisk träning,

God social samvaro,

Den mest allsidiga träningen,

koordination, balans, motorik,

allt viktigt för att må bra

och hålla sin kropp i bästa tänkbara trim,

och för den mentala hälsan.

Träningspassen hölls efter skoltid och på helger.

I tillägg valde många elever på gymnasiet

boxningsträning, när de hade "fritt val"

där de kunde välja mellan olika sporter

för att prova hur det var att utöva dem.

- På morgon, för och efermiddagar

ledde jag träningen för dessa elever.

- Jag lät dem utföra många parövingar,

som är kul att göra

och då det var ojämnt antall elever fick jag hoppa in

och vara en i paret med en elev.

- Då fick jag gratis egenträning, så att säga.

Och jag måste köra lika hårt som jag körde med de andra.

- På helger och sena kvällar tränade jag ibland,

fotbollslag ( damlag och herrlag )

samt de bästa idrottarna

från orienteringsklubben och från simklubben.

( Då hade jag ingen tid att sitta framför skärmen. )


Lät alla som tränade boxning, - både de som endast trände för att det val skoj och för att hålla sig i trim och de som trände för att gå matcher, veta att: Om du kommer i en situation där någon vill bråka med dig och slåss, - var passiv, prata lugnt och vänligt, prova att vara trevlig och glad, om inte det hjälper, gå därifrån, om inte heller det hjälper, använd en vältränad boxares främsta vapen, - benen, - spring därifrån !- Om inte heller detta skulle hjälpa om du blir infångad, - då först kan du utnyttja dina tekniska kunskaper för att komma undan och neutralisera oprovocerat våld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar