torsdag 30 november 2017

Bygg upp en småskalig energiförsörjning.


Teknikutveckling rasar fram i en hiskelig fart nu. Bland annat finns det många olika effektiva småskaliga sätt att producera fossilfri energi på. 
Det finns även goda möjligheter att energieffektivisera.
Det finns egentligen ingen anledning att bygga storskalig vindkraftindustri i Norge, då just Norge är det landet i världen som har de bästa förutsättningarna , 
med väl utbyggd vattenkraft samt en synnerligen god ekonomi med oljefondens kapital , att klara sina behov med befintlig förnybar energiproduktion, 
framförallt vattenkraft samt en kraftig energieffektivisering och en genomgripande omläggning till småskalig energiproduktion.
Storskalig vindkraftsindustri är redan gammaldags, men det hindrar inte de som har pengar att investera i detta elände , som kommer att ödelägga vår unika natur för en lång tid framöver alltså också för kommande generationer. 
Anledningen till att multinationella storkoncerner väljer att bygga gammaldags vindkraftindustri på våra fjäll är att det finns möjligheter till ekonomiska vinster till koncernen genom subventioner, avskrivningar, försäljning av aktier, vinster genom försäljning av ström, möjligheter att sälja till andra större koncerner och därmed göra stora vinster.

Bifogar:



Ser att någon översätt mitt läsarinlägg.


Det är onödigt och fel att översätta de läsarinlägg jag sänder till BLV på svenska, då svenska är lätt att förstå.
Jag har fått flera inlägg publicerade i BLV på svenska.

Jag har också stundom skrivit inlägg på norska, med skiftande resultat vad gäller grammatik och meningsbyggnad tror jag.
Min sambo Ingunn har alltid ( sedan 2010 ) sagt till mig att jag ska skriva på svenska i alla sammanhang, samt även prata svenska i Norge. 



Den nordiska språkgemenskapen
I en stor del av Norden talas språk som är så nära besläktade att ett flertal av nordborna med liten ansträngning kan förstå varandra. 
Den här språkliga gemenskapen är det som ofta kallas nordisk grannspråksförståelse.
Denna språkliga gemenskap över landsgränserna bidrar till att sammanbinda Norden kulturellt.

Bra svar från redaktionen / Willy Vestå, Bladet Vesterålen.
Hei!

Takk for at du deltar i samfunnsdebatten gjennom våre spalter. Det blir som du ønsker, men det er fint om du merker hvert eneste innlegg med en beskjed om at språket ikke skal endres. Det er flere i redaksjonen som redigerer innlegg, og det er mange beskjeder å forholde seg til.

Mvh

Willy Vestå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar