söndag 29 november 2015

"BLACK FRIDAY"

Gilla sidan " Skriv som proffsen" på fäjsbok....Där har jag hämtat denna kommentar om "BLACK FRIDAY TØVET" Smiley smile : "På söndag går vi in i advent. Men i min morgontidning annonseras det om Black Friday och – hör och häpna – Black Weekend. I år igen försöker alltså vissa handlare få oss att haka på den amerikanska traditionen som är en klämdag efter deras Thanksgiving.
Tack och lov finns också annonsörer som bättre förstår vem tidningen riktar sig till. De använder ord som julstämning och helgerbjudanden eller berättar kort och gott att de har rabatter och erbjudanden.
Jag reflekterar också över vad själva begreppet Black Friday ger för associationer. Något hemskt eller åtminstone dystert skulle jag säga. Begreppet har sitt ursprung i att handlarna (de amerikanska alltså) ville ha svarta siffror i bokslutet i stället för röda – men den kopplingen är långsökt för oss, tycker jag. Den utgår ju från handlarnas perspektiv, inte från oss som är mottagare av reklamen.
Om handlarna vill att vi ska associera till låga priser är det i stället färgen röd vi är vana vid. Kanske vore det smartare att locka med tomteröda priser!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar