lördag 7 november 2015

Alternativ ålderdom. ( Funnet på " nätet." )

För ungefär två år sedan så var min fru och jag på en kryssning genom västra Medelhavet. Vi var ombord en princessliner. När vi åt middag märkte vi en äldre dam som satt ensam längs räcket av den stora trappan som ledde ner till matsalen.

Jag märkte också att all personal, fartygets officerare, servitörer, osv, verkade väl förtrogna med den här damen.

Jag frågade vår servitör vem hon var, och vi förväntade oss verkligen att få veta att hon ägde fartyget, men han sa att han bara visste att hon hade varit ombord de senaste fyra kryssningarna, från kaj till kaj.

När vi lämnade matsalen en kväll,  fick jag ögonkontakt med henne och stannade för att säga hej. Vi pratade och jag sa, ”Jag hör att du har varit ombord på detta fartyg de senaste fyra kryssningarna.” Hon svarade: ”Ja, det stämmer.”

Jag sa, ”Jag förstår inte”, och hon svarade, utan paus: ”Det är billigare än ett vårdhem”, och hon fortsatte: ”Så det blir ingen vårdhem för mig. När jag blir gammal och svag, kommer jag bo på ett kryssningsfartyg. Den genomsnittliga kostnaden för ett vårdhem är ca 1.500 kronor per dag. ”

Och sedan sade hon:

”Jag har kollat reservationerna på Princess och jag kan få en långsiktig rabatt och högre rabatt. Då blir priset 1000 kr. per dag. Sen har jag 500 kvar per dag och det omfattar:

1. Drycker: Det blir bara 100 kronor per dag.

2. Jag kommer att ha så mycket som 10 måltider per dag (fantastisk mat, inte sjukhusmat). Jag kan gå ner till restaurangen, eller jag kan få rumsservice (vilket betyder att jag kan äta frukost i sängen varje dag hela veckan).

3. Princess har så många som tre pooler, en gym, gratis tvättmaskiner och torktumlare, och visar filmer varje kväll.

4. De har gratis tandkräm och rakhyvlar och gratis tvål och schampo.

5. De kommer också att behandla dig som en kund, inte en patient.

6. Jag får träffa nya människor var 7e eller 14e dag!

7. Är TVn trasig? En glödlampa som behöver bytas ut? Måste madrassen ersättas? Inga problem! De fixar allt och beklagar olägenheten.

8. Rent sänglinne och handdukar varje dag, och du behöver inte ens be om det.

9. Om du faller på äldreboendet och skadar höften så måste du använda den allmänna sjukförsäkringen. Om du faller och skadar höften på kryssningsfartyget, kommer de att uppgradera dig till en svit för resten av ditt liv.

10. Det finns alltid en läkare ombord.

Och detta är det allra bästa: Vill du se Sydamerika, Panamakanalen, Tahiti, Australien, Nya Zeeland, Asien eller något annat? De har alltid ett fartyg redo att segla. De reser till tusentals platser. Så mig ser ni inte på ett vårdhem.

PS: Och glöm inte detta: När du dör, då kanske de kan dumpa dig överbord, helt gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar