onsdag 29 december 2021

Nytänkande angående hur vi firar det nya året.

 Några kommentarer på SVTs nettsida:

Anna • Tycker det ska förbjudas! Tänk på alla som påverkas av smällande. Djur som människor. Jag själv är uppväxt med en hund som va jätteskott rädd. Och det var inte bara raketer hon va rädd för utan allt som smällde.
För ett par år sedan hade jag ett sto som förlorade sitt föl pga allt smällande på ny år. Ska säga också att fölet va inte född. Hon va beräknad till slutet av februari. Så fölet va fullt utvecklad.
Så nä. Jag njuter inte av fyrverkerierna.


Lillemor • Helt sanslöst att tillåta något som skrämmer livet ur våra hundar, katter o alla andra djur! Djurplågeri är väl inte tillåtet vad jag vet. Lika sanslöst att våra skattepengar ska skjutas rakt upp i luften av kommuner o städer. Tidsbegränsningen är tandlös, finns absolut inga kontroller eller böter. Förbjud! Och kontrollera!


Jeanett • Skapa fina ljusspel i stället, skrämmer inte djur o människor, sparar miljön, sätter inte fyr på saker, skadar inte folk! Förlegat!


Mats • Instämmer med Jeanette mfl. Fantastiska ljusspel kan exempelvis anordnas på stora byggnader vid offentliga platser. Att fortsätta med traditionella fyrverkerier är fullständigt förlegat och även dåligt för miljön och för vilda och tama djur. Det sistnämnda har jag personliga erfarenheter av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar