söndag 21 november 2021

Vår samfundsmodell med kostnadsfri sjukvård för alla. - Per skriver:

Uppe på salen igen efter en vad som verkar lyckad canceroperation. Bara en halvtimme på uppvaket. Blivit serverad på sängen husets goda ostmacka på kavring, kaffe o Ramlösa (original). Saknas bara lite msssage av axlarna - tydligen ligger man rejält med huvet neråt under op så de har väl nåt stopp där.

Om det mankerar nåt i Svensk sjukvård, så är det inte teknik.
Sedan jag började denhär resan har jag knappt sett så mkt högteknik sedan jag lämnade mitt eget optolabb. Ultraljud-scan, magnetkamera (Nobelpris), datortomografi (Nobelpris), infraröd-spektroskopi, bara för att börja. Detta då utan disciplinen strålningsfysik som jag (hittills) sluppit undan.
Fjärrkontrollen till sängen är dock lika obegriplig som alla andra fjärrkontroller…
I op-salen stod Roboten beredd i ett hörn som en 8-armad spindel från Matrix, och i andra hörnet en spel/styrkonsol för operatören. Fler datorskärmar än bryggan på rymdskeppet Enterprise i Star-Trek. Nittontums-rackar med mätinstrument, precis som i labbet. Och som pricken över i:et är en av operations-”sköterskorna” civilingenjör i teknisk fysik… Föga förvånande, egentligen. Så jag fick dessutom veta att blodtrycket egentligen är en impedans-mätning, medans jag svävade bort in i dimmorna…
Om ni undrar vad (vissa av oss) får för skattepengarna…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar