onsdag 10 november 2021

Her er vinneren av Nordnorsk økomatpris 2021:

René Cortis står bak Nøisomhed Gård i Hadsel sammen med kona Julia.

I snart ti år har de drevet småbruket, med økologiske prinsipper i bunnen fra starten av.

Juryen mener René er en dyktig ambassadør for økologisk mat

og bidrar til økt kunnskap om økologisk produksjon.


René Cortis:

"Forige onsdag fikk jeg altså tildelt Nordnorsk Økomatpris 2021. Selv om jeg viste at jeg skal få prisen litt før, så var selve utdeling av prisen ganske stort. Ofte er man jo sin største kritikker og da er jeg ikke noe unntak. På gården ser jeg ofte de ting som ikke er perfekt, noe som kan dra én ned ganske fort. Derfor er en sånn pris også en viktig påminnelse at man kanskje har gjort noe riktig óg. Og det er ikke hver dag man får høre så mange gode ord om det man har gjort de siste årene. Jeg var faktisk ganske rørt og kunne rett og slett ikke holde øyene tørr. SÅ TUSEN TAKK!
Men jeg skal også takke alle de som har vært med på veien siden jeg startet som småbruker i 2012, mine naboer, rådgivere, kunder og ikke minst familien min. Også en STOR TAKK til alle dere!
Og også tusen takk for alle gratulasjoner som har nådd med via forskjellige kanaler!
Og reisen går videre. En sånn pris er ikke bare en anerkjennelse for det man har gjort, den setter også høye forventninger. Gården skal videreutvikles innenfor det ressursgrunnlaget den har. Og i samarbeid med Kvitnes Gård skal tanken om lokal, økologisk og regenerativt landbruk spres enda mer. Dagens nyheter viser hvor viktig det er. Alle snakker om det skiftet fra fossile energikilder til fornybare energikilder. Burde man ikke snakke om det samme da innenfor matproduksjon? Stigende priser og dårlig tilgang til ikke fornybar kunstgjødsel, som er grunnlaget til dagens matproduksjon i hele verden, viser hvor sårbar ikke bare våres egen matsikkerhet er. Eneste veien ut er en matproduksjon som er lokal, økologisk og regenerativ og dermed mest mulig uavhengig fra eksterne innsatsfaktorer. Jeg går videre på denne veien, bare bli med! Det er mange nedlagte småbruk i bygde Norge, også i Hadsel kommune. La oss fylle de med liv og matproduksjon. La oss kjempe for en politikk som går imot sentralisering, som sørger for og opprettholde gode tilbud for barn, voksne og eldre også langt vekk fra kommunesenteret. Skal vi ha lokal, økologisk og regenerativ matproduksjon må vi bruke den lille biten av dyrka jord vi har i helet landet, også i utkanten av Norge. Er du med på det, Aina Johanne Nilsen ? Jeg tror vi er ikke uenig om det. Vi snakkes."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar