torsdag 18 november 2021

Småskala egendyrking av maten du spiser er best.

Jeg spiser kortreist drivhusmat fra drivhuset mitt. 

Bäst ! 

Spaniatomater er uetiske og klimadårlige. 

Mine tomater har fått vann fra kranen og himmelen, samt gratis sol.


Bjarne:

Flott, men poenget i programmet var nok at det blir feil 

når en må fyre norske drivhus om vinteren med fossil gass eller strøm 

som kunne vært brukt mer hensiktsmessig.


Mika:

-Man skal ha en energieffektiv oppvarming av drivhus. 

Solen gir en direkte-effekt stundom, bergvarme som hentes opp 

fra dypet i jorden ved drivhuset er energi-effektiv. 

Komplement av små vindkratturbiner funker bra, solceller er i tillegg lurt, 

- de kan settes i samvirke med bergvarmen for øvrig. 

Drivhusene kan med fordel ha tykkere glass for bedre isolasjon. 

- Så kan man tilpasse dyrking av forskjellige produkter 

etter hvor mye lys og varme de krever. 

- I mitt drivhus dyrkes tomater og agurk som kan foredles 

gjennom hermetiske metoder og forvares og brukes etter hvert under året. 

- Jeg bruker kun solen som kilde for oppvarming i drivhuset. 


- At det fins folk som driver med drivhusdyrking på dårlige måter kan vi gjøre noen med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar