torsdag 7 oktober 2021

Wille Crafoord:

 Angående Carl Michael Bellman:

En ofta citerad dialog är från när Carl-Michael Bellman en vinterdag möter Gustaf III på promenad.

Majestätet påpekar då att poeten är illa klädd,

varpå Bellman lika kvickt som vördsamt replikerar att, ja, då är han ändå klädd i hela sin garderob.

Detta ses i första hand som ett bevis på Bellmans humoristiska snille.

Må så vara. Men högst sannolikt är svaret även ärligt.

Det är de kläder han har.

Genom livet gör Bellman en dramatisk klassresa nedåt. Från att ha vuxit upp i ett situerat borgarhem med pigor och parkanläggning, till att somna in utsvulten och hostande i en dekig klarakvarterslya.

I smärtsam kontrast står det till den industri av attiraljer som närs av poetens namn efter hans död. Cigariller, hörapparater, mjölkskummare och punsch. För att bara nämna några.

Trots att han är pekuniär analfabet bygger Bellman på många vis sitt varumärke helt rätt utifrån ett modernt perspektiv. Han syns i statuskretsar, fixar kändisfester och följer ständigt upp kungens förehavanden med catchy låtar, om det så gäller blodiga krig. Liksom frontar broinvigningar och skriver hyllningsverser på beställning åt finfamiljer.

Då ett första större verk trycks, Bacchi Tempel 1783, ser han till att styckena illustreras under ansvar av den ryktbare Elias Martin. I en annons, som skalden själv dikterar, utlovas opuset som 'mycket wäl passande til Julklapp'.

Likt en David Bowie mytologiserar han sig med en knippe alter egon och eldar glatt på även de mest hånfulla Bellmanvitsarna som spirar redan under hans egen livstid.

I samband med utgivningen av Fredmans Epistlar 1790 hakar upphovsmannen på den rådande trenden att bemåla tallrikar från Rörstrands porslinsfabrik. Fast istället för gängse stjärnmönster och blomdekor vill poeten ha motiv från sångsamlingen. Marknadsföring. Denna gång är det Pehr Hilleströms dotter Charlotte som pillar med penseln. Så friskt levande att senare konstnärer som Yngve Berg, vars NK-servis från 1952 än idag nyttjas i Gyldene Fredens festvåning, tydligt låtit sig inspireras. Med den skillnaden att när 20-åriga Charlotte målar, står Carl-Michael bakom hennes axel, nöjt skrockande, med någon anvisning emellanåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar