lördag 7 augusti 2021

Kriss Rokkan Iversen, nestleder MDG:

 Kriss Rokkan Iversen: REDD REPPARFJORDEN!

Jeg har aldri brutt en regel i hele mitt liv. Nå velger jeg å gjøre det for Repparfjorden, havet, naturen og det samiske folket ❤️
I kveld drar jeg nordover fra Tromsø til Repparfjorden for å delta i aksjonene de neste dagene – og jeg har sagt at jeg er villig til å begå sivil ulovlighet for å redde livet i fjorden og sørge for at det samiske folket blir hørt og tatt på alvor.
🌿 Hva er sivil ulydighet?
Justismuséet gir følgende beskrivelse av hva sivil ulydighet er:
Sivil ulydighet er lovbrudd som begås i full åpenhet. Lovbruddene er et forsøk på å gjøre om på en lov eller et politisk vedtak. Disse protestene er styrt av hver deltakers personlige og moralske overbevisning om at de handler riktig. Lovbruddet er ikkevoldelig, og avgrenset til en bestemt sak. De som begår sivil ulydighet, må følge alle andre regelverk.
🌿 Hvorfor er jeg villig til å lenke meg for Repparfjorden?
Sivil ulydighet er for meg en viktig del av et deltakende demokrati. Samtidig er det et virkemiddel som jeg ikke tar lett på og jeg har aldri benyttet meg av denne aksjonsformen før.
Når jeg nå er villig til å lenke meg for Repparfjorden, er det av personlig overbevisning. Jeg mener at avgjørelsene om å tillate gruvedrift med en utdatert og miljøskadelig deponeringsmetode er gjort på tross av tydelige, faglige råd om å la være. Jeg kan ikke lenger stå å se på at faglige råd og kunnskapen igjen og igjen settes til side for å tekkes kortsiktig profittjag.
❤️Jeg gjør det for de bittesmå algene, for sjøfuglene, for torsken, kveita og laksen. Repparfjorden og livet der har en uerstattelig egenverdi som jeg vil kjempe for.
❤️Jeg gjør det for simla, reindriftsfamiliene og den samiske kulturen. Jeg vil kjempe for at mitt samiske søsterfolk ikke skal måtte ta regninga for kortsiktige, naturødeleggende industriprosjekter.
❤️Jeg gjør det for nye idéer, muligheter og innovasjonskraft som vil spille på lag med naturen. Jeg vil kjempe for en framtid der samfunnet vårt ikke er låst til naturødeleggelser og der evighetsperspektivet er kompasset vi navigerer etter.
🌿 Vil du også kjempe for Repparfjorden?
Det er en sterk og mangfoldig flokk som har beskyttet fjorden i hele sommer - og en stor takk fra hjertet til hver og én av dem ❤️
Hvis det drar seg til, trenges det flere folk både i leiren og i støtteapparatet og alle monner drar!
Å benytte seg av sivil ulydighet er et personlig valg og det er ikke rett for alle. Hvis du er enig i saken og vil kjempe for den med andre midler, vil jeg oppfordre til å støtte REDD Repparfjorden på den måten du kan 🙌
Vil du også hjelpe? Sjekk ut REDD Repparfjorden og finn ut hvordan du kan bidra 🌎

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar