torsdag 7 november 2019

Vi behöver strängare språklagar och att dessa verkställs i praktiken.

I dag gick jag in i en ny mathall mitt i Oslo.
Jag frågade om maten var färdig, då jag såg två kvinnor tvätta och dona i sin lilla matbod i mathallen.
En av kvinnorna kom fram till mig och bad mig tala engelska.
Jag pekade då på den andra kvinna och sa: - Hon kan kanske norska ?
Den andra kvinnan kom fram till disken och sa:
-I can speak a little norwegian.
I can speak good english, sa jag , - but I refuse to talk english in Norway..... You have to learn norwegian
Ni måste lära er norska om ni ska jobba här i Norge.
Så gick jag vidare till en av de andra matbodarna inne i mat-hallen, ( medans en av kvinnorna kastade hatfulla blickar på mig ) - och blev tilltalad på engelska - igen...
och så fortsatte det en stund, till jag kom till en kille som talade norska. Jag frågade honom om vad han hade för maträtter att erbjuda, men då han inte hade någon bra vegetarisk mat, sökte jag mig vidare...
Han rekommenderade en matbod med väldigt bra vegansk och vegetarisk mat, som för övrigt drevs av en svenska.
Hon verkade - förutom att hon var väldigt svenskt trevlig  - väl påläst angående de rätter hon serverade, så jag beställde 2 varianter av god mat.

1 kommentar:

  1. Ja ikke disse jentenes feil kanskje - mer et totalt systemfeil i samfunnet vårt.

    SvaraRadera