tisdag 23 januari 2018

Sameblod !

Henrik Blind : "Våren 2017. Jag glömmer aldrig mitt biobesök på SF Saga i centrala Stockholm. Jag satt i en fullsatt salong. Strax innan filmen började tog biovaktmästaren till orda. Han bad alla stänga av sina mobiler och uppmanade alla att fokusera istället på filmen eller som han uttryckte det: "som visar Sveriges skamfyllda behandling av sitt urfolk". Filmen var mycket riktigt ett slag mot mellangärdet. Den lämnar djupa avtryck. Kvinnan till höger om mig grät, det äkta paret med sin tonåriga son som satt till vänster om mig satt stilla då eftertexten rullade. De ville som inte lämna sin plats utan pratade stilla om hur de skämdes över sitt lands historia. I trängseln ut från salongen vandrade ett tjejgäng där alla hade svarta luvor med trycket BACK och slarvigt knutna Dr. Martenskängor. De förundrades över varför de aldrig fått lära sig om denna del av Sveriges historia och om samer. Det var som att Amanda Kernell hade ryckt bort osynlighetsmanteln och öppnat ögonen hos de som lämnade biosalongen. En stark upplevelse på så många plan så TACK Amanda för din film Sameblod. För skallmätningar och kollektiv skuld över att inte räknas är exempel på rasistiska övergrepp som aldrig får tystas ner eller glömmas bort. Aldrig. Amanda, du visar att kultur gör skillnad och ser inga gränser. Värjer sig inte för det obehagliga. Ger röst för de som inte får ta plats. Fyra guldbaggar senare. Det är många som har vaknat. #guldbaggen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar