torsdag 25 januari 2018

Eivind Trædal:

Forbud mot bensin- og dieselbiler innafor ring 3? Er dere gale? Neida, Oslo vil bare utrede et tiltak som er helt i tråd med regjeringas egne mål.
I Jeløya-plattformen står det at transportutslippene i hele Norge skal halveres innen 2030. Elbiler er det viktigste virkemiddelet (de burde satsa mer på kollektiv spør du meg!). Regjeringa vil at alt nybilsalg i Norge skal være nullutslippsbiler innen 2025. Altså vil et eventuelt forbud i Oslo skje omtrent samtidig som Regjeringa planlegger å utfase all import av fossile biler. Det er et ambisiøst mål fra Regjeringas side, men vi bidrar gjerne til å gjøre det lettere å nå!
Vi skal ha mindre biltrafikk i framtida, og den vi har, skal ikke produsere helse- og klimaskadelig eksos. Da kan det være nødvendig å bruke både gulrot og pisk. Gulrøtter får elbilisene masse av. Gratis parkering, støtte til å bygge ladestasjoner, gratis bompassering, tilgang til kollektivfelter. Alt dette bidrar til at elbiler utgjør 40 % av nybilsalget i Oslo. Men i tillegg til alle disse tiltakene, er det smart med en deadline.
Det er det samme man har gjort med oljefyrer i bygg, som Regjeringa selv har innført et forbud mot innen 2020, basert på klimaforliket. Folk får støtte for å bygge varmepumper og fjerne den gamle oljekjelen fra tomta, og forbudet gjør at de får ut fingeren. Det er en suksesshistorie. Dermed får de både mer behagelig inneklima, de slipper å bekymre seg for oljelekkasje i hagen, og de kutter utslipp.
Men fossilbiler er et mye større problem enn oljefyrer i byen vår. De står for rundt 60 % av klimautslippene våre, 78 % av nitrogenoksidutslippene, og er den største kilden til farlig svevestøv. Situasjonen er så alvorlig at Norge har blitt dømt av EU for å ikke overholde reglene for luftkvalitet. I fjor vinter hadde vi den verste luftkvaliteten i Europa på de verste dagene.
I dag bor det over 200 000 mennesker i "rød sone" for luftforurensing her i byen. Da trengs sterke virkemidler for å gjøre lufta trygg.Vi har mange barnehager og skoler hvor luftkvaliteten er altfor dårlig. Problemene med astma øker og vi har stadig vekk dager med så høy luftforurensing at folk med luftveisplager må holde seg innendørs. Sånn kan det ikke fortsette!
Høyrebyrådet her i Oslo la fram en handlingsplan rett før de gikk av i 2015. Den har vi nå fått i retur fra Høyreregjeringen med beskjed om at den ikke er bra nok! Sånn kan vi jo ikke ha det. Regjeringen pålegger oss derfor å gjøre enda mer. Et bredt flertall i Oslo bystyre - også Høyre - sagt at vi skal utrede om det skal være restriksjoner på å kjøre fossilbiler i deler av Oslo sentrum. Det er ikke veldig radikalt. Hvis ikke Oslofolk skal kunne gå foran i landet med å bytte til elbil, hvem skal gjøre det da?
Men er ikke Oslo litt gærne allikevel da? Tja, ikke så mye gærnere enn Paris, London, Los Angeles, København og flere andre byer rundt om i verden, som allerede har varsla at at de vil forby bensin- og dieselbiler i store deler av sine byer innen 2030. Norge ligger lengst framme i løypa, og kan ha mer ambisiøse mål.
Det viktigste vi kan gjøre er å legge til rette for at byens innbyggere skal kunne ta miljøvennlige valg. Her er vi på god vei. For første gang bruker flere kollektivtrafikk framfor å kjøre egen bil – og den samla bilbruken går for første gang ned. Staten har gjort det billig å kjøpe elbiler og kommunen har gjort det enkelt og billig å bruke dem, det gjør at elbilsalget skyter i været. Innføring av rushtidsavgift og drivstoffavgift i bomringen har også hatt en positiv effekt. Bare i fjor hadde vi over 6 % vekst i antall kollektivreisende, mens biltrafikken gikk ned med 5 %, og det blir stadig lettere å komme seg rundt på sykkel.
Mange vil argumentere om at vi heller bør satse på tiltak andre steder, som i havna eller mot vedovner. Men havna står, til sammenligning, for kun 8 % av NO2-utslippene, og en ikke-målbar andel av svevestøvutslippene, og vedfyring har lite med NO2-utslipp å gjøre. Dessuten sørger byrådet for 6000 kr i støtte til utskiftning av gamle vedovner, vi bygger nå landstrømanlegg på Vippetangen, vi skal sette i gang en pilot på oppsøkende virksomhet for å hjelpe folk å bytte ut gamle vedovner.
Kanskje trengs ikke noe forbud. Men det er bra at det utredes! Dette kan bli et viktig grep for å sikre både klimamålene våre og helsemålene våre. Vel bekomme, Ketil Solvik-Olsen og Bent Høie! Alltid en glede å gjøre jobben deres enklere.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar