onsdag 9 augusti 2017

Eivind Trædal:

"Vi som er miljøengasjerte må ikke krangle oss i mellom", hører jeg mye. Men hvorfor ikke, i grunn? Om man ønsker at dette skal bli et miljøvalg, er det bedre jo mer miljødebatt vi har, enten det er mellom miljøengasjerte partier, eller ideelt sett mot de store partiene som står i veien for klimapolitikk. Også når vi "små" diskuterer oss imellom, bidrar vi til å skyve saken høyere.
Mitt mål med denne valgkampen er, blant annet, å skyve oljepolitikken dit den hører hjemme: i midten av norsk klima- og miljøpolitikk. Da holder det ikke å gå inn for status qou.
Jeg er dypt skuffa over at Venstre og SV og KrF ikke følger MDGs eksempel og stiller ultimatum på oljeleting. Frankrike har allerede vedtatt det, og klimaforskerne sier tydelig at vi har funnet mange ganger mer fossil energi enn vi kan brenne opp. Dette vil jeg gjerne diskutere med Venstrefolk, SV-ere og KrF, for det er viktig at flere partier stiller seg bak klare krav til Ap, Høyre, Sp, og sier blankt nei til FrP i regjering.
Men da hagler det med moraliserende kommentarer: "vi må stå sammen!" "Dette taper alle på". Unnskyld meg, men det tror jeg ikke noe på. Å dempe miljødebatten bidrar bare til å redusere gjennomslaget til miljøsaken denne valgkampen. Man bør så klart ikke diskutere i vond tro eller mistenke hverandres intensjoner - jeg tror at folk fra andre miljøengasjerte partier ønsker å kuttenorske utslipp.
Men jeg tillater meg å kritisere dem når de ikke tør å sette hardt mot hardt i vår tids viktigste sak. Når de, som Ola Elvestuen i Venstre på Dagsnytt 18 i går, mener at mer oljeutvinning er akseptabelt. Eller når SV mener at MDGs ultimatum er "uklokt", slik Kari Elisabeth Kaski gjorde i går. Pussig fra et parti som har stilt fem ultimatum selv.
Det er slik man flytter debatten videre. Ikke ved å slutte rekker om svake kompromisser og stille opp til forhandlinger med de store partiene der konklusjonen er gitt på forhånd. Jeg er glad jeg ikke stiller til valg for et parti som framstår som "spiselig" for partier som direkte fornekter klimaforskernes advarsler og oljebransjens rolle i klimaproblemene. Og jeg advarer gjerne mot å stemme på miljøengasjerte partier som allerede er i ferd med å selge bort sin forhandlingsmakt i oljepolitikken en måned før valget."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar