torsdag 31 augusti 2017

Eivind Trædal skriver:

"Norge er et lite land, det har ikke noe å si at vi pumper olje". Dette argumentet hører jeg hele tida. Hva slags moral er det vi baserer oss på her?
Det er i alle fall ikke inspirert av Jesus, Kant eller andre vanlige referansepunkter for "vestlig kultur". Ideen om å gjøre mot andre som vi vil at andre skal gjøre mot oss, eller å handle slik at dine gjerninger kan gjøres til en allmen lov. Dette er tvert imot en total ansvarsfraskrivelse. Hvis dette var den gjengse moralen i Norge, ville samfunnet vårt kollapse.
Jeg er tross alt bare ett menneske. Hvorfor skal jeg ikke snyte på skatten? Jeg er jo bare en person, det har ingenting å si. Hvorfor skal jeg ikke stjele? Det betyr fint lite fra eller til for butikkjeden. Hvorfor skal jeg komme på dugnad? En person fra eller til betyr lite i det store regnestykket.
På samfunnsnivå er også prinsippet ugyldig. Norge er et lite land, hva har det å si om vi bryter menneskerettighetene? Det blir få menneskerettighetsbrudd globalt sett. Hvorfor skal vi ikke ødelegge naturen vår? Det meste av natur finnes i utlandet. Hvorfor skal vi ikke selge våpen til IS? De får jo kjøpt våpen uansett.
Så kan vi jo også huske på at det ikke er helt sant at vi er så små. Vi har 0,07 promille av verdens befolkning, men 2 prosent av verdens oljeproduksjon, og nærmere 3 prosent av verdens gasseksport. Det er faktisk ganske høye tall, relativt sett. Vi har 200 mrd tonn CO2 igjen å slippe ut i atmosfæren, norsk olje og gass forårsaker 0,5 milliarder tonn i året. Selv med vår beskjedne størrelse, bidrar vi massivt til klimaproblemene med mer olje- og gasseksport. Vi er et lite land, skal vi virkelig tilrane oss så mye vi kan av fossil energi før vinduet lukker seg, og verden må bli grønn?
Jeg sier nei. Det er galt å gjøre det. Om dine motargumenter er "pytt pytt, er det så farlig om lille Norge handler umoralsk", så snakker vi åpenbart forskjellige språk. Jeg mener Norge bør gjøre det rette.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar