söndag 27 november 2016

Sven Henrikssen:

60 000 flyktninger sitter "fanget" i Hellas, de kommer verken hit eller dit, mange av dem ønsker seg tilbake til Syria for å dø, de makter ikke mer. Dette er ikke en status fra en som ønsker at hele verden skal komme hit til oss. Hele verden vil ikke komme hit til oss, nesten hele verden vet ikke hvor Norge er. Men 60 000 mennesker i en elendig leir, vinteren kommer. Hva gjør vår minister for inkludering og integrering? Jo, hun spaserer gatelangs på Lillestrøm om kvelden sammen med politiet og søker etter ulovlige innvandrere. Leter i bilvaskerier og sushibarer, men finner bare folk med papirene i orden. Hvor dypt skal vi synke her på dette cruiseskipet av et land? Svart hysterisk fredag og julehandel, noen av oss føler oss lurt av en skuespiller til å betale en 100-lapp til NOAS på sviktende grunnlag? Hvorfor er alle mulige fjollete amerikanske jippoer importert hit til landet men ikke Thanksgiving? Har vi glemt å si takk? Hva med en høsttakkefest her vi sitter på soldekket med nok en Thailand-billett under juletreet? Nei, vi kan ikke redde hele verden, ikke du, ikke jeg kan det, men vi kan gjøre små ting, hjelpe i vår lille sirkel, tenke, sende litt penger, se, smile, gjøre godt, og takke. Jeg strekker ut en hånd ofte, gir, hjelper, men jeg snakker ikke så høyt om det, men ja, jeg får ofte spørsmålet: "Men hva faen gjør du selv?" Jeg gjør mye, men jeg skal ikke sole meg i egne handlinger her på SoMe. 60 000 mennesker, slike som du og jeg, tenk på det? Hundrevis av unge mennesker kastes ut av landet nå! 9000 utkastelser er Sylvis mål, og 100 000 følgere på Facebook er oppnådd. Er det ikke vulgært? Og jeg er en i hylekoret som driver en vendetta mot stakkars gravide Sylvi? Nei, jeg ber bare om litt medmenneskelighet. Og jeg vet at den finnes. Jeg kjenner folk her i den lille byen som gjør godt, små og store ting. Jeg er glad for det. Men igjen, 60 000 mennesker! Og jeg sender en julehilsen til dere av mine "venner" som ikke dro til Hellas i år fordi dere ikke orker å se nød og elendighet i ferien, dere var med på å gjøre det tøffere for det greske folket og de vanskeligstilte de har tatt i mot. Men det ligger i det greske havfolkets ryggrad å hjelpe selv om de har problemer nok selv. God første søndag i advent. Lik og del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar