lördag 23 september 2023

Valet är lätt - sedan 1981.

Valet är lätt !
Sedan 1981 !
DÅ bildades Miljöpartiet i Sveriges land

För mig personligen, stämmer detta särdeles gott !
Då jag i mina två första val, röstade på så små politiska
partier som möjligt i kommun, landsting och riksdagsval,
med den motivationen att MIN röst fick störst effekt där
och att det att rösta på de STÖRSTA var en bortkastad röst.
1976 samt 1979 röstade jag således på Vänsterpartiet i riksdagsvalet ( minsta parti som satt i Riksdagen )
samt på så små partier som möjligt i landstings och kommunvalen.
Minns att jag röstade på Fria Demokraterna i kommunvalet 1979
och de var ett utbrytarparti ur Socialdemokraterna, som hade
"större svängrum" än det låsta S.
Fria Demokraterna hade en karismatisk ledare i John Höög
och det diskuterades valtekninskt samarbete mellan FD och
Miljöpartiet i det första valet MP var representerat i, 1982.
Men, som sagt, sedan detta val har det varit otroligt LÄTT
att välja politskt parti !
Jag har sedan första valet 1982 röstat på Miljöpartiet
vid alla val, samt i EU-valen som vi fick möjlighet att rösta i efter
Sveriges inträde i EU, 1996.
Jag röstade mot EU i EU-valet
och mot EMU - Europeisk Valutaunion,
och för behållandet av den svenska kronan.
Jag fick ett "rätt" där.
Svensk valuta har visat sig vara
en mycket stor fördel för Sverige.
I dag har vi 3 stycken synnerligen kompetenta
och arbetssamma representanter från Miljöpartiet
i EU, Alice Bah Kuhnke, Jacop Dalunde och Pär Holmgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar