måndag 11 september 2023

Sverker Olofsson:

Idag har det gått exakt ett år sedan valet, tänker jag när jag åker förbi min närmaste bensinstation. Vad tycker jag om det politiska året? Är jag nöjd, känner jag mig lurad?
Sverigedemokraterna lurades å det gruvligaste, och det var väl inte annat att vänta. Hur kunde dom manipulera bort en av våra få men viktiga platser på den Västerbottniska riksdagsbänken till en skåning som aldrig varit i Västerbotten. Jag undrar om någon som lade sin röst på SD insåg hur utnyttjade dom blev.
Jag är också besviken på att nya regeringen inte tyckte att det var lönt att satsa en enda statsrådspost på norra delen av landet. Vi bör nog inse att norra Sverige inte är intressant för nuvarande centralmakt och vi bör passa oss för hur vi kommer att utnyttjas. Framtidsland kallas norra Sverige, men ett framtidsland utan inflytande kan ha sina sidor!
Riksdagen ordnade väl till det hela en aning genom att placera Edward Riedl (M) som ordförande i Finansutskottet. Det är troligen en viktigare politisk post än många statsrådsposter.
Önskar bara att Riedel nu kunde börja titta framåt och sluta med sin tillbakablickande, Grotesco-liknande retorik. (Ni vet det här med att ”allt är bögarnas fel”). Hos Riedl är frasen ”allt är sossarnas fel”. Det håller inte efter ett år om man har makten och möjligheterna i sin egen hand och det har Riedl
Bränslepriserna ja. Hur kunde det bli en huvudfråga känns nu obegripligt med tanke på hur världen ser ut. Diesellöftet var så konstigt eftersom det signalerade sådan nonchalans mot klimatproblemen. Rätt eller fel, men jag fastnade också i att ”pris-vid-pump-snacket” hade en underton av att vi på landsbygden är nöjda bara dieseln är billig, allt annat skiter vi i. Det var säkert en överdrift, men jag kände så. Jag tycker för övrigt att det var orättvist att göra ”pris-vid-pump-grejen” till en landsbygdsfråga. Om löftet hade hållits skulle ju priset ha sänkts över hela landet och sett till kronor och ören skulle då de folktäta områdena blivit vinnare.
De som verkligen TRODDE på lägre bränslepriser måste känna sig grundligt blåsta idag.
På tal om politisk retorik. Jag tycker inte att man skall prata om att det som sägs i en valrörelse är bluff och lögn. Politik är att ha visioner och det är dumt att blanda ihop lögn och vision. Däremot måste jag som väljare känna att visionerna drivs framåt, att det var allvarligt menat. Inte bara något som sades under valrörelsen och sedan tystas.
Det innebär att jag fortfarande tror på 280 nya poliser till Västerbotten, en glesbygdsmyndighet i Lycksele, att gängkriminaliteten kuvas fort och enkelt. Jag ser dessutom fram emot att riksdagen snart sammanträder i Bjurholm någon gång då och då.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar