fredag 24 april 2020

Internationell Solidaritet.

Kommer ihåg 2 anledningar till att jag gick med i SSU anno 1970. 

1. Min kompis, som värvade mig berättade att SSU motionerat om att handeln skulle ha billigare och enklare varor i butikerna. - Istället för fina förpackningar med en massa dravel-text som låtsades som att innehållet var fantastiskt - skulle man förenkla det hela och bara skriva till exempel: TVÅL på tvål-förpackningarna. 

( Detta förverkligades senare och blev "Konsums blåa varor" Kallat "Blåvitt." ) - Konkurrenten ICA,  Inköps-Centralen , de privata handlarnas sammanslutning härmade och presenterade sin variant av detta. ( Nu har vi en del olika märken med samma ideologi bak: "First Price" med mera. ) 

2. Internationell Solidaritet. Växte upp ( blev tonåring och började se världen runt i kring mig ) under Vietnamkrigen, medborgarrörelsen, och den begynnande miljörörelsen, kvinnorörelsen med mera. 
Vietnamkriget var det första TV-sända kriget. Berörde mycket starkt. Jag började skänka en del av min veckopeng / månadspeng till SSUs internationella Solidaritetsfond...

- För pengar och solidaritet behövs också till andra människor och folk än bara oss själva inom våra landsgränser ! - Det är här en del av vänstersidan fokuserar på den egna stackars "fattiga" befolkningen när det gäller att visa solidaritet, men glömmer de övriga människorna i vår värld. - Högersidan har såklart fullt fokus på "de egna." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar