fredag 10 mars 2023

Mange "tenker til" i samband med kommende ettervirkninger av Fosen-saken.

Svein Joar Husjord:

Mine forfedre har drevet jakt, fiske, jordbruk, skogbruk og beitenæring her i landsdelen siden sist istid, 10 000 års siden. Er du nordlending, kven, same, trønder eller vestlending, eller som de fleste en god blanding, så er det mye av de samme forfedrene, som blandet seg når isen trakk seg tilbake, og landet ble befolket. Dette er godt dokumentert gjennom DNA-analyser og annet smart.
Den tradisjonelle fiskebonden, beitenæringen, skogbruket, ystingen, lofotfisket… Alt er viktige kulturbærere som sier noe om hvem vi er, og hvem vi var. De fleste som har en type norsk etnisitet er urfolk i norge. Det samme gjelder samer, kvener, romfolk (så vidt jeg forstår) med mer. Og veldig mange av oss har slekt og forfedre som var kulturbærer helt opp i moderne tid. Noen er det enda, som fiskere, bønder, jegere, sankere og tradisjonshåntverkere, for å nevne noe.
Jeg skriver det gjerne på nytt. De fleste av oss er urfolk, i den betydning at vår kultur har vært her siden steinalderen i Norge. Det kan vi gjerne være litt stolte over, synes jeg.
Betyr det at vi alle har rett til å legge ned veto, når viktig infrastruktur for landet skal bygges?
Er det et brudd på våre grunnleggende menneskerettigheter, om det skal bygges en vei, en kraftlinje, eller et boligfelt, der mine (og dine) forfedre jaktet, drev beite, hadde slåttmark, eller kanskje selv bodde?
Er jeg rettsløs dersom staten norge eksproprierer en bit av min families eiendom, for å bygge en viktig gang-og sykkelvei?
Mitt svar på de tre spørsmålene over er nei. Den moderne staten Norge må kunne bygge nødvendige prosjekter, spesielt prosjektene som har stor almenn nytte. For eksempel fastlandsforbindelsen til Lofoten, utbyggingen av vannkraft, høyhastighets jernbane, eller viktig indistri, eller nødvendige boligområder. I slike tilfeller må det gjøres en helhetlig vurdering av fordeler og ulemper for samfunnet og for den enkelte.
Fosen-dommens svar på de tre spørsmålene over (min tolkning) er at dersom jeg er same, er svaret ja. Da er det menneskrettighetsbrudd og brudd på utfolks rettigheter. Er jeg ikke det, er svaret nei. Da er alt OK. Selv om min famile er like mye urfolk. Merkelig…
Det kommer av, at samisk kultur har et særlig urfolksvern, etter ILO-konvensjon 169 om urfolks rettigheter. Bra! Har jeg tenkt. Samene har måttet tåle alt for mye, og det gjør meg glad at språket og kulturen nå virkelig blomstrer.
Men vent nå litt. Hva betyr det i praksis?
Det betyr at de som driver reindrift (som forøvrig bare er en liten fraksjon av alt det samiske) har full vetorett over alle inngrep som kan påvirke deres reindrift. Uansett hvor viktig utbyggingen måtte være, så har reindriften rett å si nei.
Reinbeiteområdene utgjør rundt 40% av arealet i norge, og ligger i midt-norge og nord-norge. Både innmark og utmark defineners nå som reinbeite. Der er en trist sak i Østre Vågan, hvor en huseier ikke får bygge veranda på huset sitt, fordi det kan forstyrre reinbeitet. En veranda på hans egen tomt!
De som kjenner konseptet grunneier, eller beiterett, vet at man tidsvis må akseptere telestolper, vannrør, høyspenningskabler og så videre på sin eiendom. Det er et vilkår for det moderne samfunnet i Norge, det er derfor vi til syvende og sist har ekspropriasjonslovene. Men det skal altså ikke gjelde for den næringen som disponerer 40% av arealet i Norge.
Jeg blir ganske matt. Dette er galematias.
Fremover vil rettssakene komme i bøtter og spann på alt som er, og har blitt bygget i beiteområdene. Blir Fosen-dommen gjeldende rettspraksis fremover, er jeg redd det bli full stopp, i min landsdel. Den planlagte elektrifiseringem, hvor fossil energi skal erstattes med strøm og annen fornybar energi, vil måtte avbrytes. Vindmøllene skal rives, i en tid hvor markedet skriker etter energi. Nordnorge-bane kan vi bare glemme, og Statnetts kapasitetsproblemer i landsdelen, lå vel vike for reindriften…
Vi må ikke rette på fortidens urett med en ny urett. Nord Norge er ikke, og skal ikke være, et museum kun forbehold den ene eller den andre primærnæringen. Minioritetsvern ja, minioritetens diktatur, nei! Det er ingen tjent med. Og det vil i ikke redusere spenningen mellom samer og etnisk norske.
Min spådom: Dersom reindriften kjører hardt på dette, og får revet både Fosen og Øyfjellet Vindpark, stoppet oggraderingen av strømnettet i Nord-Norge, og trenert da blir det flerr partier enn FRP som vil gå inn for å oppheve bestemmelsen om urfolksstatus før beste valg. Er vi virkelig tjent med det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar