söndag 12 februari 2023

De produkter vi tillverkar, ska vara länge.

År 2014 

kom jag och Ingunn körandes upp genom Sverige, 

från västkusten och mot Sortland. 

- I Stockholm stad såg jag genom bilrutan en gubbe 

som stod och viftade och pekade på bilen, 

en sliten gammal bensindriven Volvo 343 DL, 

- så jag körde fram till gubben, vevade ned sidorutan 

och undrade vad han ville. 


- Jo, jag som hade en Miljöpartiet-klisterdekal på bilen, 

skulle ju inte köra omkring i en gammal bensindriven Volvo tyckte han... 


- Men jag förklarade att vi miljöpartister 

är för att de produkter som tillverkas 

ska hålla så länge som möjligt 

samt 

att all den energi och klimatutsläpp som används 

när en ny bil tillverkas 

kunde sparas in 

genom att jag fortsatte att använda Volvon, 

så länge den var körbar. 


- Dessutom är det även avgörande 

hur ofta man kör med sin bil 

i förhållande till miljö och klimateffekter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar