onsdag 2 november 2022

Omprogramering.

Martin Klerung: -

Är det någon mer än jag som brukar kolla på "Komiker utan gränser" på SVT? En sak som har slagit mig är att påfallande ofta snackar komikerna engelska när de är i Oslo och Köpenhamn för att utföra uppdrag.
Kan tillägga att jag och några lärarkollegor på mitt jobb i början av juni var på två dagars studieresa till Köpenhamn. Jag pratade svenska med danskarna hela tiden och fick svar på danska. Men jag var den enda i gruppen som gjorde det. Alla andra pratade engelska med danskarna. Och då är ändå lärare ett välutbildat släkte, och mina kollegor är väldigt kloka och intelligenta människor.
Är det hit vi är på väg?

Mika: - STÅ UPP för vårt svenska språk och våra skandinaviska språk ! Komiker som ska kalla sig för "Ståuppare" och sina framträdanden för Stå upp-komedi borde använda svenska i alla svenska och skandinaviska sammanhang. - Att framträda på engelska i England är helt OK ! - Att LÄRARE från Sverige ! använder engelska i kommunikation i Danmark borde närmast vara straffbart. Detta otyg är ytterligare ett bevis för språk och kulturbytet som pågår i vårt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar