fredag 11 mars 2022

Jordens Vänner.

Olje-, kol-, uran- och gashandel. Gruvplaner i Gállok. Växande transfobi, antisemitism, islamofobi, afrofobi och andra förtryck. Motorvägsbygge av Tvärförbindelse Södertörn. Skogsskövling i Sápmi. Expansion av Arlanda.
Ja, på flera sätt går världen åt helvete – och svenska staten förvärrar ofta problemen.
Men jag vet att när människor organiserar sig kan vi förändra världen. Kampen fungerar.
De senaste åren har miljörörelsen uppnått flera segrar. Vi besegrade Preems smutsiga oljeplaner i Lysekil. Vi räddade den världsunika Ojnareskogen. Vi stoppade fossilgasterminalen i Göteborg. Vi skyddade flera skogar i Sápmi, bl.a. på Luokta-Mávas samebys marker.
Dessa segrar har tillkommit tack vare breda rörelser som kämpat i solidaritet – samer och skogsekologer, forskare och förortsbor, bönder och botaniker.
Jordens Vänner har ofta stått i främsta ledet, för vi vet att en annan värld är möjlig.
Du som är 14-25 år: Vill du bilda en aktivistgrupp? Ordna en aktion? Påverka en politiker? Skriva en debattartikel? Arrangera ett panelsamtal? Eller nåt helt annat?
Oavsett vilken idé du har för att förbättra världen kan du höra av dig till mig för stöd! Från förra veckan jobbar jag som aktivistsamordnare med ungdomsfokus (finansierat av ett arvfondsprojekt för just ungdomsengagemang).
Jag heter Leo Rudberg och har varit miljöaktivist i 15 år. Tidigare har jag bl.a. jobbat som ordförande för Fältbiologerna och fått vara med om att förverkliga flera stora demonstrationer, kampanjer och debatter för miljö och mänskliga rättigheter. Jag nås på leo.rudberg@jordensvanner.se.
Tipsa gärna unga i din närhet om chansen att få hjälp av Jordens Vänner genom att dela/kommentera detta inlägg, för att möjliggöra fler framtida segrar.
Kampen fungerar – och kampen fortsätter! 💚
/Leo Rudberg, Jordens Vänner (bilden visar mig på en fjällvandring)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar