tisdag 29 mars 2022

Det är snudd på ett språkligt och kulturellt landsförräderi.

Det är dags att göra helt om i språkfrågan för att stärka svenska språkets ställning i skolan och samhället i stort. Undervisning på engelska är snudd på landsförräderi, skriver Per-Owe Albinsson, medlem i nätverket Språkförsvaret.

En studie vid Göteborgs universitet visar att 18­—20-åringar blir allt bättre på engelska, men sämre på svenska. En stor bov i dramat är de språkbytesskolor som tillåts öka lavinartat över hela landet, där engelska i kolonial stil ersatt svenska som första undervisningsspråk i såväl förskola och grundskola som gymnasium. Språkbytesverksamheten finansieras kollektivt av oss alla via skattsedeln. Sverige är enda land i världen med denna typ av skatte­finansierad skolverksamhet på främmande språk.

Vi är alltså alla med, vare sig vi vill det eller inte, om att tvingas att betala för degraderingen av vårt eget officiella huvudspråk och modersmålet för det stora flertalet i detta land. Det är så dumt att jag skäms när jag tänker på det.

Det är så dumt att jag skäms när jag tänker på det! Jag känner samtidigt både ilska och sorg: Hur kan folkvalda värdera sitt eget modersmål så lågt att dessa skolor har fått tillstånd att verka?

Det är mycket naivt att bjuda in engelskan på det sätt som har skett i Sverige. Historien förskräcker. I de allra flesta länder där engelskan (oftast genom kolonisation, krig och imperialism) har åtnjutit hög status, har det gått käpprätt åt skogen för andra språk. Så även i vår världsdel: Se på Irland till exempel!

Det är snudd på ett språkligt och kulturellt landsförräderi. Det är dags att göra helt om i språkfrågan för att stärka svenska språkets ställning i skolan och samhället i stort. Politiker har alla möjligheter att lyfta frågan inför stundande val i höst och att göra något åt saken.

Per-Owe Albinsson, nätverket Språkförsvaret

(Insändaren publicerades i Dagens Nyheter den 28/3 2022)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar