lördag 19 februari 2022

En sentralt plassert svømmehall vil kunne generere veldig mange gode og positive ting.

En sentralt plassert svømmehall vil kunne generere veldig mange gode og positive ting.

Plasseringen ved fjæra er helt unik

og vil definitivt kunne fungere som et enormt "dragplaster"

for å få oppmerksomhet for vår by og vår region.

Ser for meg ett fotografi på en svømmehall ved fjæra på Norturatomten

som figurerer i aviser, ukeblad, i reisevedlegg, på turistbyråer,

og i blogger og alt mulig man kan tenke seg på nettet.

- En attraktiv beliggenhet som er enkelt å nå for alle

vil nok gi en veldig bra folkehelse til alle besøkere i svømmehallen.

Jeg har forstått at fjæra og sundet er noe som folk har ment være et "skummelt sted"

og nærmest et farlig sted. I alle fall bakover i tid, og en del som skriver til meg sier

at dette ennå "sitter i"

- som innflytta har jeg ikke fått dette med meg tidligere,

men jeg syns det er på tide å se på dette men nye friske øyne.

- Når man skal plassere en svømmebasseng kan man selvfølgelig ha nærhet til skolen med i tankene,

men man da også sjekke hvor mye elever i dag bruker en svømmehall i undervisningen.

- Ett snitt på mellom 1 - 2 timer i måneden

er det vanlige behovet for elever for å lære seg å svømme - hvilket er uhyre viktig.

I de undersøkelser som jeg har lest fra Norges svømmeforbund kan man lese

at de fleste barn og ungdommer besøker et svømmeanlegg etter skoletiden

og sammen med sine foreldre i mye større grad

og med veldig mange flere timer enn de er i en svømmehall under skoletiden.

- Trafikksikkerhet:

- Vi trenger å gjøre byen vår mer trafikksikker.

Når en svømmehall bygges ved fjæra kommer det med i pakken

en kraftig forbedring av trafikksituasjonen på Sortland, mener jeg, noe annet er ikke mulig.

Det kommer å ta lengre tid innen Vesterålsgata gjøres mer trafikksikker,

med gang og sykkeltunneler for å ta et eksempel, hvis vi velger å bygge en svømmehall i myra.

- Så må vi få bygd flere rundkjøringer, - en er allerede planert inn og skal bygges -

ved nedfarten mot Handlesparken, ved Vesterålskraft.

- Dette kommer å forbedre trafikksikkerheten,

da bilene er nødt til å senke farten,

og slippe over skole-elever når de går i samla tropp ned til svømmehallen ved fjæra,

men også alle andre som vil komme seg over gata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar