onsdag 10 februari 2021

Ulvedebatt.

 Georg Hansen:

Jeg hørte nettopp diskusjonen mellom vår ungdomsrepresentant fra Rogaland og lederen fo senterungdommen som foreslår å utrydde ulven i Norge. Selv om jeg deler indignasjonen på vår side over et slikt forslag, så synes jeg ikke det er nok. Og det finnes jo -etter min oppfatning - gode argumenter som hadde brakt Sp i en skikkelig skvis. Han argumenterte nemlig hele tiden med at folk"føler seg utrygge". Skal det være grunnlag for å utrydde en art??? Da skulle man spørre ham: "Vil du da også utrydde isbjørnen på Svalbard? Den har drept en del mennesker der de siste 30 år. Den er til bry og pga den må folk gå rundt med rifle hele tiden." Hva ville folk som han svare da? For isbjørn finnes jo også i russisk, kanadisk arktis og på Grønland. Eller man kunne spørre ham: "Vil du da - for rettferdighetens skyld - også støtte at afrikanske og andre land i sør utrydder elefanter, løver, tigere, flodhester, giftslanger, varaner og mange flere arter som har drept hundre ganger flere mennesker enn ulv har gjort her til lands i flere hundre år til sammen? Jeg er spent på hva han og andr SPere hadde svart da. Og sist men ikke minst kunne man spørre disse folk: "Skal vi ikke utrydde elgen da også? Den har jo langt flere menneskeliv på samvittigheten enn ulven...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar