söndag 17 januari 2021

Sp-populisme og gammeldags tenking.

 Håkon Andreas Møller, MDG i Bodø:

"Sjøl om jeg har bodd elleve år i Oslo, og av og til lar meg provosere av distriktsopprørernes litt ensidige framstilling av folk og fe i hovedstaden, prøver jeg å ikke la meg engasjere altfor mye i oslopolitikken. Det er nok av ting å mene noe om i Bodø og Nordland, og nullutslippssoner og bilfrie byer får sjelden plass på den politiske menyen her nord for polarsirkelen.

I dag har jeg likevel måttet bruke litt tid på å kjenne etter hva jeg egentlig føler om dette utspillet om fossilfrie soner i storbyene. Det har bitt seg fast. Og jeg tror det er fordi det handler om trender i norsk politikk som er større og viktigere enn trafikkavviklinga innenfor Ring 1.
Først syntes jeg Vedum var ufrivillig morsom, der han står med bilselger-pose foran v70-en sin (og blokkerer for myke trafikanter som vil ta seg fra krysset Hagegata x Sigurds gate opp gangveien mot Tøyen torg, med bilen trygt parkert på fortauet, åpenbart i strid med trafikkreglene... OK, kanskje ikke så morsomt likevel).
Ved nærmere ettertanke ble jeg provosert av hvor lettvint Sp-toppene avfeier lokal vilje til å ta tak i helseskadelig luftforurensing – i form av et tiltak Oslo Senterparti støttet så seint som i fjor – basert på ganske søkte antakelser om reisevanene til folk som jobber i Oslo sentrum. So much for lokalt sjølstyre.
Men mest av alt er jeg bekymra, og egentlig litt trist. Jeg synes det er foruroligende at
◾️ mennesker i Oslo indre by ikke inngår i Vedums definisjon av "vanlige folk", spesielt i en sak som angår luftforurensning, når vi vet at hvert femte barn i Oslo lider av astma.
◾️ regjeringens klimaplan, som vanskelig kan kritiseres for å være for ambisiøs eller egna til å overoppfylle Norges klimamål, nå angripes fra begge sider i norsk politikk.
◾️ at ledelsen i det som kan bli valgets store vinner i september – et parti som favner mange fine mennesker jeg er enig med i mye – tar partiet stadig lenger i retning av lettvint dieselpopulisme.
Arbeiderpartiets Andreas Halse skal ha ros for å imøtegå Vedum, og jeg synes han treffer planken med sin virkelighetsbeskrivelse:
– Vi må slutte å late som om det er vaskehjelpen som har mulighet til å parkere i en garasje i Kvadraturen. Det er det direktørene som har. Vi burde juble over at elbilene er blitt så gode og ikke late som om det er urettferdig.
Måtte gode, grønne krefter dra det lengste strået på Senterpartiets landsmøte i mars. "🤞🍀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar