tisdag 17 december 2019

Bara 11 procent av svenskarna är positiva till reklam på engelska.


Sveriges Annonsörer har låtit Novus genomföra en opinionsundersökning om svenskarnas inställning till reklam på engelska.

Novus undersökning som bygger på svar från 1024 svenskar

Fråga: 
Reklam på engelska blir allt vanligare i tidningar, TV och på internet i Sverige. Vi ber dig ta ställning till hur positiv eller negativ du är till reklam som är på engelska?


Mycket positiv 3 %
Ganska positiv 8 %
Varken positiv eller negativ 42 %
Ganska negativ 23 %
Mycket negativ 22 %
Vet ej 1 %


Resultatet av denna undersökning stämmer överens med en tidigare norsk undersökning, 
som visade att norrmännen hade blivit allt mer kritiska till engelska i reklamen. 

Den visar för det första att Språkförsvarets kritik mot den myckna engelskan i reklamen sammanfaller med uppfattningen hos 45 procent av svenskarna. 

Den visar för det andra att annonsörerna, 
och särskilt reklambyråerna, inte går i takt med opinionen. 

Det visar för det tredje att det absolut inte finns någon anledningen för oss 
att ge slaget förlorat utan att vi tvärtom bör intensifiera våra ansträngningar.  

Vi bör inrikta oss på att övertyga de 42 procent, 
som varken är positiva eller negativa att gå över till den negativa sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar