söndag 6 oktober 2019

Greta Thunberg. Skrevet av Eirik Ivarson Junge.

Eirik Ivarson Junge
Junge på en helt vanlig torsdag:
Unnskyld, Greta.
Du fortjener det. En skikkelig unnskyldning på vegne av mange som snakker åpent stygt om deg i kommentarfelter, og på gater og torg. Det er rart å se på, Greta. At noen behandler deg slik. At de, uten omtanke og forståelse for ditt engasjement snakker nedlatende om deg. At de ikke vil snakke klima-sak, som er så viktig for deg. Istedenfor blir du og familien din latterliggjort, du har blitt kalt syk og lite attraktiv. Noen omtaler måten du liker å flette håret på negativt, mens andre har ingen filter i sine meninger om hva som feiler deg. Noen til og med med fullt navn.
Greta, det er ikke noe nytt at flinke kvinner demoniseres. Fra tidenes morgen har kvinner med en tydelig stemme blitt sabla ned, og tillagt egenskaper og motiver de ikke har. Allerede i bibelsk tid, holdt man kvinner nede ved å seksualisere dem, kalle dem horer og i verste fall brenne dem på et bål. Kloke kvinner som har formidlet sine budskap med en modig stemme har alltid levd i fare. Du er modig, Greta.
Med deg kommer det noe nytt, Greta. Noe jeg ikke har sett før. En totalt manglende respekt for deg. En grunnleggende mangel på omsorg for den du er og det du har på hjertet. Hadde du vært en fullvokst kvinne, kunne jeg sagt at jeg hadde sett dette før. Dette stygge, nedrige slimet som renner ut av middelaldrende menns munner. Disse ordene som ikke balanseres og veies. Ordene som ikke tar hensyn. Jeg reagerer fordi du ikke ennå er en kvinne. At du ennå ikke er en voksen, men du er et barn, Greta. Og barn skal ikke behandles slik.
Jeg er bekymret for deg, Greta. Fordi jeg er pappa. Og fordi jeg har en utdanning som gjør at jeg forstår en del om hvordan barn virker. Jeg er redd for at alle disse ordene ikke preller av, men sårer deg innerst inne et sted. Jeg er redd for at du skal brenne ut, eller trekke deg bort fra offentligheten. Fordi du gjør en så fantastisk fin og viktig jobb. Så er noen uenige med deg, men det er helt fint. Det er lov å være uenig. Men det er ikke innenfor å være nedlatende mot deg. Det er ikke lov til å være stygge mot deg eller mot andre barn.
Det styggeste er at noen bruker spesialiteten din, Aspergeren, til å sykeliggjøre deg. Den fine Aspergeren som gjør at du ser ting tydeligere og klarere enn oss andre. Den som gjør deg så unik som du er. Kanskje er den også medvirkende til at du er så aktiv som du er nå, men jeg tror ikke den er avgjørende. Jeg tror at du uttrykker deg som du gjør fordi du er et barn, og barn er ofte tydelige.
Når man tråkker middelaldrene menn og kvinner på tærne, Greta, da setter de merkeligste mekanismer inn. De glemmer at du er et barn, og det styggeste de har inni seg tyter ut. Jeg er skamfull, Greta, av å se menn på min egen alder liten-gjøre deg og lage konspirasjonsteorier rundt ditt engasjement. På vegne av disse menn og kvinner, Greta, vil jeg be om unnskyldning til deg.
Husk Greta, når det stormer som verst: En dag satt du rolig og streika ved en plakat du hadde tegna selv. Nå har du irritert på deg verdensledere. Det er suksess, Greta, og et tegn på at du er på riktig vei. På vei til å nå ditt mål som er å få oss voksne til å våkne. At vi har bare en planet, og at noen skal arve den. Og en dag er jeg helt sikker på at vi kommer til å forstå hva du sa.
I mellomtiden, Greta, har du minnet oss på noe annet viktig også; at intet er hellig lengre. At noen finner det legitimt å oppføre seg stygt mot et barn. Det er ikke innenfor, Greta, og jeg håper du en dag kan tilgi oss. Tilgi oss fordi vi har laget en verden der det er mulig å angripe deg så infamt usaklig som noen gjør. At vi har laget en verden som har glemt at du er et barn.
Jeg håper du er ivaretatt, Greta, og at du har trygge voksne rundt deg. Fordi du er fremtiden, fordi du er flink, og fordi du er du.
Vi er mange som heier på deg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar