onsdag 16 januari 2019

Henrik Blind:

För en dryg månad sedan blev jag nominerad till manligt språkrör för Miljöpartiet. Ett ärofyllt och framförallt viktigt uppdrag i en tid då Miljöpartiet behövs som mest. Då klimatet är mer och mer uppfuckat och där medmänsklighet börjar kännas som en bristvara i en tid då den behövs som mest. En framtid kan aldrig byggas på Vi och Dom eller av egoism och bekvämlighet. Vår generation måste alltid vilja mer. Alltid ta fajten för våra barn och allt det som ger vår planet liv. Vi kan inte svika dem. Aldrig. Därför behövs Miljöpartiet.
Jag kandiderade till kommunfullmäktige då även Jokkmokk behöver ett Miljöparti - som en motkraft till de uppgivnas politik som hoppas på en gruva i Gállok och som inte tar ansvar för gammelskogen. Jokkmokkarna visade också väg i höstens val då Jokkmokk blev den grönaste kommunen i Sverige då hela 13,6% röstade på oss. Helt fantastiskt. Det finns framtidstro här men det går inte att luta sig tillbaka. Varje dag måste användas för att stoppa gruvplanerna i Gállok, stå upp för kulturlandskapen och ge röst åt de som inte kan tala. Jag känner mig extra stärkt men också stort ansvar för de 46,7% som aktivt personkryssade mig till kommunfullmäktige. Ni gjorde mig till den mest kryssade kommunkandidaten i landet. Det förpliktigar och jag kan inte svika er.
Därför har jag ikväll meddelat Miljöpartiets riksvalberedning att jag inte kandiderar till språkrör. Jag tackar alla er som trott på mig och som har peppat mig med mess, samtal och ryggdunkar. Ni är helt fantastiska men min kraft behöver fokuseras på Jokkmokk. Det är mitt löfte till mina väljare. Jag kommer självklart att fortsätta kämpa för mitt folks rätt att få finnas och få ta plats. Alltid. Vi ses på barrikaderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar