måndag 7 januari 2019

2009 fick vi i Sverige en språklag som fastslog att svenska är huvudspråk i Sverige.

Debattinlägg i Expressen 7 januari 2019.

Med huvudspråk menas att 

svenska är samhällets gemensamma språk 

och att språket ska kunna användas inom alla samhällsområden. 

Dessutom fastslogs att det allmänna, det vill säga skattefinansierad verksamhet, 

har ett särskilt ansvar för att svenska används och utvecklas. 


Många elever i svensk skattefinansierad skola får en betydande mängd undervisning på ett främmande språk. Att skollagen tillåter detta verkar i praktiken för att degradera svenskans ställning, skriver Språkförsvaret.

Går stick i stäv med lagen

Vårt nuvarande skolsystem går stick i stäv med språklagens intentioner. Det är inte förenligt med språklagens syfte att friskolereformen i sin nuvarande tappning möjliggör för rena språkbytesskolor att verka och växa till sig.

Det finns i dag både enskilda skolor och framför allt en snabbt växande skolkoncern, Internationella Engelska Skolan, IES, som har som affärsidé att undervisa i upp till 50 procent av tiden på engelska.

Engelska upphöjs till förstaspråk

I IES skolor har engelska upphöjts till parallellt förstaspråk med svenska. I praktiken till förstaspråk, eftersom arbetsspråket är engelska. Skolan trycker även hårt på anglosaxiska seder och traditioner, vilket leder till ytterligare språklig och kulturell utarmning. Engelska ges vid skolan alltså status av att vara lite finare och viktigare än svenska. 

Det går i dag årligen ut en stor och snabbt växande del studiemotiverade elever från svensk skattefinansierad skola, som i tidig ålder har fått en mycket stor del av sin undervisning på ett främmande språk. 

Drillas i främmande seder

Så pass mycket att de börjar svikta i viljan att använda sitt modersmål. De har även drillats i främmande seder och traditioner. Det är inte svårt att räkna ut vilket språk och vilken kultur dessa elever kommer att föra in i samhället. Vi måste inse att denna typ av utbildning på sikt leder till skapandet av en engelsktalande samhällselit, likt i de forna kolonierna i till exempel Afrika.

Degraderar svenskans ställning

Skattefinansierad skolverksamhet verkar för närvarande i praktiken för att degradera svenskans ställning. Undervisningen blir nu dock alltmer ifrågasatt, bland annat i en rapport av Skolverket. Det är tydligt att undervisningsmetoden står i konflikt med språklagen.
Engelska har redan en mycket stark ställning i samhället, men det är inte ett officiellt språk i Sverige. Vidare är engelska redan ett obligatoriskt ämne och det sista främmande språk som svenska elever riskerar att inte lära sig.

Redan i världstopp 

Svenska elever ligger redan i världstopp vad gäller engelskkunskaper. Varför anses det nu behövas ännu mer engelska i skolan när svenska dessutom tappar mark? Att redan på grundskolenivå kunna ge 50 procent av undervisningen på ett annat språk, 90 procent på gymnasiet, är sannolikt unikt för Sverige. Nuvarande skolförordningar tillåter detta och motarbetar därmed språklagen. 

En ödesfråga

Svenska kan på sikt ej förbli officiellt huvudspråk och samhällsbärande språk, med mindre än att det är undervisningsspråk inom grund- och gymnasieskola. 
Det är en ödesfråga. Om kommande generationer inte ges utbildning på det nationella språket så dör det ut. Svenska måste ha en särställning och svensk skolas viktigaste uppgift är att ge alla barn goda kunskaper i vårt gemensamma språk. Språkbytesskolornas verksamhet är oförenlig med språklagen. 

Lagen måste omarbetas

Skollagen med förordningar måste genast omarbetas, så att språklagens mål att svenska är huvudspråket i Sverige uppfylls. 
Det är dags att visa var ni står, ansvariga politiker.

Av Språkförsvaret
Anders Bodén 
Civilingenjör
Arne Rubensson 
Lärare
Bertil Göransson
Civilingenjör
Bo Alvberger
Redaktör
Britt-Louise Håkansson
Musiker
Christer Gustafsson
Produktchef
Christina Johansson
Gymnasielärare/bibliotekarie
Ewa Wallin
Rektor
Fredrik Vrang
Översättare/utbildare
Hillo Nordström
Auktoriserad Stockholmsguide
Håkan Söderberg
Lärare
Göran C-O Claesson 
Författare
Jörgen Wik 
Officer
Kjell Nilsson 
Hembygdskonsulent
Kjell Rinda
Lärare/utlandslektor
Lars Göran Asmundsson
Civilekonom
Lars Fredriksson
Civilingenjör/uppfinnare
Olle Käll
Gymnasielärare
Per-Owe Albinsson
Kommunanställd
Stig Engzell
Journalist
Tove Frisch
Filosofie doktor
Ulf Parde 
Skattehandläggare


1 kommentar: