tisdag 15 januari 2019

Egenförsörjd med småskalig energi.

Inge Wegge har delat sitt första inlägg.

Hei alle sammen, vi har bygd et nytt hus som vi tenker å ha off grid (https://infinitummovement.no/blogg/off-grid-i-lofoten/), men jeg går frem og tilbake på det hele tiden. Kommer til å koste 60-100K å koble seg på nettet, da det må graves 100m kabel... Nå har vi 4KW solceller, setter opp 2KW vindmølle om et par uker og alt lagres på 24stk 134ah AGM 12V batterier koblet i 48V. Varmer opp huset med vedfyring og vannbåren varme, men merker at vi trenger en ekstra varmekilde nå på vinteren... 4KW solfangere til varmtvann er på vei opp også, men vi har 3-4 måneder med lite eller ingen effekt fra sola...
Tenker å bygge et lite tidevannskraftverk (1-2KW) nedenfor huset, og sette opp noen 500w vindmøller til. Har lyst til å teste vertikale også  Og så tror jeg vi trenger mer batterier, de jeg har er kjøpt brukt på finn og skal være i god stand, men jeg må teste de mer...
Om vi kobler oss på nettet får vi jo enovastøtte, og vi kan bli plusskunder. Da har vi nok strøm på vinteren, og vi kan lade elbil, så jeg klarer ikke bestemme meg helt her 
Noe råd om hva dere ville prioritert?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar