tisdag 30 oktober 2018

Fri fra strømnett.










Eventyrer og filmskaper:



Inge Wegge har kommet 

ett skritt 

nærmere drømmen om 

et hus 

selvforsynt med energi. 

Denne uken 

koblet han seg av 

strømnettet.


Huset vårt i Kabelvåg begynner å bli ferdig. Helt ferdig blir det sikkert aldri, men vi bor i hvert fall her og har det veldig fint. Ting tar tid som selvbygger, og nå nylig har vi gjort noe veldig spennende; vi har kuttet navlestrengen.
Det vil si at den tjukke kabelen med stabil trefasestrøm som gikk fra byggestrømkassa ved naboen er koblet fra. Vi lever nå off grid, altså kun på strøm vi selv produserer. Akkurat nå har vi 2,7 kW solceller og 1,3 tonn gjenbruksbatterier (kjøpt på finn.no). Snart kommer mørketiden, og det er ikke bare rekkeviddeangst på elbilen vi tenker på… Og hvordan skal vi lade den fremover, egentlig?
Etter 24 timer med egen strøm, røyk den ene inverteren. Det var den som skulle gi oss litt høyere effekt på strømmen et par steder, så vi kunne vaske klær og lage smoothies. Nå er alt koblet på de mindre inverterne og klesvasken får vente til jeg finner en løsning…
Ellers funker ting! Vi har 400 liter varmtvann fra vedovnen, som også varmer opp en 600 liters tank som brukes til vannbåren varme i gulvene. Jeg steker brød i vedovnen, og må si at maten smaker utrolig godt når den blir stekt der! Tror det har med at temperaturen pleier å være på ca 190 grader. Tidligere lagde jeg alt på 230.
Den gamle, elektriske stekeovnen er på vei ut, så får vi enda bedre plass på kjøkkenet. Får bare dra ut og dumpstre mere mat og fylle hyllene! Vi har LED-lamper i alle rom, og egentlig ikke så mange ting som drar mye strøm. Det som drar mest, er vel kjøleskap, fryser og renseanlegget. Og kanskje dataen jeg skriver dette på?
Men mørketiden er på vei, og snart forsvinner sola. Jeg har sendt inn søknad om å sette opp vindmølle, og håper på svar snart, men vi får se. Kommunen skriver: «Kan ikke si noe eksakt om saksbehandlingstiden, da denne typen tiltak ikke tidligere er behandlet av kommunen. Det vil være noen prinsipielle forhold rundt dette som må avklares før den konkrete søknaden behandles.»
Har regnet på det, og jeg tror vi trenger 3 timer med sol hver dag for å gå i null. Nå har vi sol fra 8:52 til 16:38. I morgen er dagen 12 minutter kortere. Det går fort her i nord… Jeg går rundt med en måler og tester alle ting som bruker strøm. Denne bruker 52 watt nå, denne bruker 6 watt og denne er på 8. Sånn går no dagan. Skal sette opp 6 paneler til oppe på fjellet, der er det enda mer sol. 
Alt dette virker vel som mye styr, men jeg liker det. Det er eventyr! Da jeg tok et bad i kveld fikk jeg omtrent samme følelse som når jeg kjører bilen min på frityrolje: Dette er min egen varme, det jeg som har laget den. Vi betaler ingenting, og det er ingen store kraftlinjer gjennom naturen som må til for å varme opp dette vannet.
Litt tall om huset:
-4320 W Solceller (2700 W installert hittil)
-2 kW vindmølle (kommer senere)
-4 kW solfangere (ikke installert ennå)
-13 kW vedovn: 10 kW til vann og 3 kW til romvarme
-1000 l varmtvannstanker: 1 på 400 l til forbruksvann og 600 l til lagring/gulvvarme
-3 x 2000 W invertere, pluss 1 på 4800 W (men den ble ødelagt på dag 2)
-5 kW frityroljeagreggat som backup, ikke brukt ennå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar