måndag 13 mars 2017

Bakgrund.

När vi satte upp utställningen fick vi hjälp av bland annat vaktmästarna på KF. När vaktmästaren undrade om några av formerna jag lagat var något jag hittat i naturen kändes det som jag nått fram med mitt budskap. Det var ju lera som mina händer under arbetets gång bestämt formen på. I hemmet jag växte upp i pågick författarskap i skrift och teckning, insamling av små och stora djur samt växter. Varav många hamnade i samlingarna på skolan där min far arbetade. Mor arbetade också på skolan och hennes engangemang i barns ( elevers ) läs och studieförmågor, fortsatte i vårt hem, där elever fick extrahjälp. Ett stort engegemang i föreningslivet fanns också. - Far formade djur i modellera, som vi tre bröder lekte med. - Det fanns alltid färgpennor, kritor, papper, modellera i ett stort sortiment i hemmet. Ovanstående aktiviteter uppmuntrades, liksom kunskapsinhämtning från böcker, vi fick lärorika böcker i presenter både på namns och födelsedagar samt vid andra högtider, detta startade redan flera år för vi ens kunde läsa. Jag började tillsammans med min 4 år äldre bror på en konstkurs för barn och unga redan som 8-åring. ( Och sålde en akt av den lokala tidningens reporter för 2 kronor och 50 öre ) Kommer ihåg att jag fick beröm av konstläraren för min, kolorit. När jag var 10 år fick vi i uppgift i skolan att gå ut med penna och papper och skriva ned och beskriva något. Min lärare blev begeistrad över det jag skrivit och läste upp det för klassen samt skickade det till den lokala tidningen, där det blev publicerat. ( Jag honorerades med 5 kronor från tidningen. ) Efter avslutad skoltid fick jag privata lektioner hos en konstnär, mot betalning samt en del turer med rastade av hunden hennes. Jag gick där ett år och var även med på hennes kvällskurser i teckning och målning. - Fick också gå i lära hos en keramiker, där att dreja keramik på en fotdriven drejskiva samt glasering och bränning av godset i keramikugn lärdes ut. - I andra ändan av byen gick jag samtidigt privat hos en skulptris, där jag efter övning av replika av kända skulpturer som "påsklilja" och andra övergick till att forma verk efter eget huvud och önskan. Skulpturerna brändes i hennes verkstad. Utöver detta gick jag flera kurser i teckning och målning hos olika konstnärer. Utöver detta har jag gått ett år på estetisk linje på folkhögskola, där förutom teckning,målning,textil och ett flertal andra tekniker också konsthistoria ingick i läroplanen. Har även gått en separat konstkurs i kroki. Teckning av modell. Senare var jag själv kursledare i teckning, målning och keramik för ett flertal studieförbund. Har också suttit modell för Falkenbergs Konstskolas elever, för Löftadalen Folkhögskola samt för konstskoleelver i Göteborg. Har medverkat i utställningar sedan början av 1970-talet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar