onsdag 14 december 2016

Irja Sofie Lindvall:

"Jeg gleder meg til å ta på koften
Det er dette som, til tider, gjør meg utrolig sint og lei meg. Det er vanskelig å forstå hvorfor man på skolen lærer så mye om utallige kriger, religioner og kulturer, uten å lære om sitt eget urfolk.
Jeg har fortvilet prøvd å lære bort til dem som spør, men det kan føles litt nytteløst å forklare om og om igjen. Det får meg til å føle meg uviktig og fremmed i mitt eget land.
Vi er ett folk som bor i fire land. I Norge er vi ca. 40 000. Samer er en minoritet i folketall, men likevel er vi Norges urfolk. For nesten to hundre år siden startet fornorskingspolitikken. Vi har jobbet lenge og jobber fremdeles for våre rettigheter, vårt språk og vår kultur.
Jeg er ung, og jeg er stolt, jeg er sjøsame. Jeg syr min egen kofte, samekoften, en sterk og vakker identitetsmarkør. Min mor, mu eadni, hjelper meg. Jeg gleder meg til å ta på ny kofte og surre komag-båndene rundt leggene."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar