tisdag 3 oktober 2023

Villfanga fisk og egendyrka potet.

Sånn var hverdagen for de laller fleste den gang:

"Hva vi spiste ? - Nei det var fisk og potet."

Hadsel, Mat i Vesterålen | – Hva vi spiste? Nei, det var fesk og potet (blv.no) 


Det er mye kunnskap som var en selvfølge for tidligere generasjoner. Der vi i dag kan fiske og jakte for hobbyens skyld, er det ikke mange tiår siden det å bidra til å sette mat på bordet, var en selvfølge. Også for ungene.

– Jeg husker jeg og broren min under krigen, vi var ute og fiska. Det var det vi hadde på bordet. Fisk og potet.

Arvid Eriksen vokste opp i Bø og ble født i 1935.

– Det gikk mye i sei og torsk. Jeg og den to år eldre broren min hadde mye av ansvaret for det. God til å fiske har jeg vært hele livet, forteller Eriksen.

Som 15-åring dro han til Lofoten, og seinere har båter og havet også vært yrkesvei. – Det har vært mye interessant. Jeg har mange historier jeg kan fortelle. Men de må vi kanskje ta en annen gang. 

Tradisjonsmat

For denne dagen skal det spises. Det er arrangementet Matkos for eldre som står på programmet, i regi av festivalen Mat i Vesterålen.

– Disse menneskene, de er jo tradisjonsbærere. Det er jo mye av den maten som de har vokst opp med, som er identiteten til matkulturen vår, sier styreleder i Mat i Vesterålen, Even Hanssen.

For mange av de som har vokst opp på 1950- og 60-tallet, sitter på mye viktig kunnskap.

– De kan så masse. Dette er jo folk som både kan sanke og tilberede maten, på skikkelig tradisjonelt vis, sier Hanssen. 

Stemning

Menyen denne dagen består av blodpannekake med sirup eller sukker til forrett, steinbit til hovedrett og eplekake med krem til dessert.

– Akkurat steinbit var ikke vanlig å spise før. Folk har fortalt meg at det var sett på som en ufisk, mye på grunn av utseendet. I dag er den jo en delikatesse.

Det er det mye annen tradisjonsmat som er også.

– Veldig mye av den flotte matkunsten som blir servert, på restauranter og i store mesterskap, det er som sånt som bygger på tradisjonsmaten. .

Og beboerne på sykeheimen på Stokmarknes, de setter stor pris på en flott treretters middag. – Det er alltid gode tilbakemeldinger. I går var vi i Bø, og også der var det veldig trivelig.

Andre arrangementer under festivalen har også vært vellykkede.

– Du må få med at det var utrolig bra under Vinruta på Stokmarknes i helga. Mange deltakere og veldig god stemning. folk var fornøyde.

– Veldig godt

Det ble de også på Stokmarknes. Med god drikke i glasset og første rett på tallerkenen, er Arvid Eriksen fornøyd.

– Blodpannekake har jeg spist mye av. Det var veldig godt.

Han hever glasset og skåler. Det er mye å lære av en oppvekst som han har hatt. Men noen ting er det best å slippe. – Vi hadde jo ikke innlagt vann, vi måtte ut og hente fra brønnen utfor huset. Og på vinteren når vannstanden var lavere, nådde vi jo ikke ned.

Løsningen på det problemet, var kreativ.

– Vi holdt broren min i beina og slapp han nedi med øsa. Så fikk han bare håpe vi holdt godt fast.

1 kommentar:

  1. Torgeir Nilssen: "Under krigen våren 1943 da var jeg åtte år, Vi hadde ikke middagsmat den dagen, men da tok jeg småbåten og en flyndrepik og rodde ut for åse om det var småkveite eller flyndre som jeg kunne få has på, ja så sannelig vart det ei småkveite på ca. tre kilo , middagen vart berga den dagen. Så kom småseien, da var middagsmaten berga den sommeren. Nyfiska småsei med lever og potet var god mat. I dag skal all mat ødelegges med diverse krydder dermed er den gode fiskesmaken helt borte..."

    SvaraRadera