lördag 8 juli 2023

Tor Tuorda, Gruvfritt Jokkmokk:

Jag tror att Beowulf Mining är nära konkurs och aktievärdet går konstant ner. Det är därför den förra VDn Curt Budge gick, eller sparkades, och en ny förmåga, Ed Bowie, tillträdde. Bowie kan tjäna som en företagsslaktare som räddar det som räddas kan av bolagets tillgångar innan det är för sent. Trist med en sådan slaktare som besudlar det namnet...
Beowulf skjuter upp sin miljöansökan, står det i Affärsvärden. Det hindrar inte att deras anlitade konsult fortsätter sitt onödiga arbete. Jag såg deras bil passera huset här i Randijaur imorse. Passade på att rasta hunden för att äntligen få en bild på bilen som jag har sett fara runt överallt.
Två konsulter i vadarbyxor som bar grejer till en aluminiumbåt. De såg mig, men jag brydde mig inte om att prata med dem. Tog fyra exponeringar, sen gich jag hem igen. Arg gubbe. Inte på konsulterna personligen men på den gröntvätt som sådana här bolag alltför ofta ägnar sig åt.
Nu tar de väl prover i Ráddnávrre och konstaterar att vattnet är otjänligt att dricka. Att fisken som försörjt folk vid denna sjö i tusentals år är värdelös. Otjänlig den också. Att en eventuell framtida gruva inte alls kommer att medföra den ringaste lilla skada på miljön, tvärtom. Att allt blir mycket bättre när lite metaller blandas i vattnet och stimulerar den ekologiska utvecklingen, eller vad de nu fått betalt för att skriva i sin vattenrapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar