tisdag 18 juli 2023

Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna:


 

Jag har egentligen aldrig haft något stort intresse av vad det ska bli för väder. Efter 20 år som meteorolog på SVT kanske det förvånar många. Men det jag brinner för är varför vädret utvecklas på ett visst sätt.
En femdygnsprognos är idag lika bra som en tvådygnsprognos var när jag började utbilda mig till meteorolog för snart 40 år sedan. Men fysiken och kemin i atmosfären är oerhört komplex, och gör de kommande dagarna extremt oförutsägbara.
Som EU-parlamentariker följer jag dagligen svenska nyhetssändningar, och tar därför del av väderleksrapporterna. SVT:s väderredaktion, som jag en gång i tiden var ansvarig för att bygga upp, låter ibland meteorologerna förklara orsaken till att vädret är som det är. TV4 gör ibland samma sak. Jättebra! Mycket mer sånt!
När appar och hemsidor ersätter behovet av prognoser, kan de mycket kunniga och välutbildade meteorologerna fylla ett viktigt folkbildningsuppdrag. Vad beror det konstiga vädret på, hur konstigt är det egentligen och varför ser vi extremväder och naturkatastrofer världen över? Vad är naturliga variationer, och vad kan skenande klimatförändringar förklara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar