fredag 9 december 2022

Järn i vegokött tas inte upp av kroppen.


Brist på mineraler i vegoprodukter - Äkta vara Sverige (aktavara.org)


Vegokött är ofta mindre näringsrikt i praktiken än etiketten säger. Järn i vegoköttet är bundet till ett ämne som kroppen inte kan hantera.

– Där finns mycket järn, men det åker rakt igenom kroppen, säger Ann-Sofie Sandberg, professor på Chalmers.

Lotte:

Bra att det belyses, även om jag som vegetarian i sen tidiga tonåren aldrig har förlitat mig på ”vego-köttprodukterna” för mitt näringsupptag förutom proteinet. Dessa produkter är lite kul ibland, bra att bjuda ”köttisar” på när de vill ha sås och potatis till. En vegoschnitzel äter man emellanåt för att lyxa till det lite, men den väsentliga vegetariska maten är grönsaker, baljväxter, gröna blad och i mitt fall också en del ost och ägg, helst kravmärkt.

Stefan:

Så ett "fel" i pruktionen, inte vegomat i sig "– Det finns ju traditionella processer, till exempel när man gör tempe eller fermenterar bönor på något sätt. Då får man inte samma problem, eftersom man inte extraherar proteinet."

Anja:

Men tanke på hur djur har det industriell produktion så är valet lätt! Sen äter ju folk vilket skitkött som helst, fullt med antibiotika....men det är ju iallafall billigt

Ulrika:

Och många köttisar dricker mjölk till maten, vilket hämmar järnupptaget från kött.

Mika:

Vegoprodukterna av i dag är synnerligen likartade köttprodukter. Jag har stekt vegobiffar där middagsgästerna inte förstod att det INTE var kött. De blir bara bättre och bättre de som producerar dessa produkter.

Sandra:

 Idag finns det många specialkoster att ta hänsyn till. Laktosfri, gluteninfri, Sockerfri, vegetarisk, vegansk, fläskfri, nötfri, mm. För att nämna några. Att servera veganskt en eller två gånger i veckan, underlättar för personal och plånbok. I slutändan är det föräldrarnas uppgift att servera näringsrik mat de andra gångerna. Vi kanske skulle göra som i Danmark och Norge, ha med egen lunchsmörgås, då får alla det dom vill ha. Näring på äldreboende är en annan fråga.

Lisbet:

De recept som jag sett kockar lägga upp recept på i matgrupper och som arbetar på förskolor, innehåller inte så kallat vegokött. Den maten är gjord från grunden av grönsaker, rotfrukter, linser, bönor med mera.
Klart att industrin hänger på och vill tjäna på att allt fler människor väljer att äta vegetariskt. Precis som processade kött/fisk-produkter inte är så bra ur näringssynpunkt är inte heller processad vegomat. Så det är de ofta onödiga processade produkterna som kritiseras inte den vegetariska maten.
Tänk också på att dagens 80-åringar var i artonårsåldern år 1960. Då var det flowerpower, fri kärlek, mycket gräs och chili sin carne. 70-åringarna hade sin ungdom 1970 och då åts det också mycket vego. Så det är tveksamt om man per automatik börjar kräva husmanskost efter pensionen.

Mika:
Jag äter ENDAST kött från älg och ren, inte från djur som fötts upp i djurindustri-fabriker. 
- God jul !

Cecilia:
Undrar vilket märke på vegokött hon pratar om. Mina barn har aldrig ätit några djur och jag har varit vegan i många många år men ändå så har vi alla väldigt höga halter järn i blodet, mycket högre än genomsnittspersonen. Det får mig att undra om det här är ännu en forskning som är betald av köttindustrin. Med det sagt så vill jag också säga att vi såklart inte äter massor av halvfabrikat, men jag tror att näringsinnehållet varierar betydligt beroende på vilket låtsas"kött" man väljer de gånger man vill äta det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar