fredag 18 september 2020

 Yngve Larsen:

Merkelig at ikke en eneste forkjemper for vegansk omlegging av kostholdet melder seg på her og forklarer meg/oss som ikke forstår hvordan man skal innrette verden slik veganske forkjempere ønsker, for ellers er de jo veldig snar med å vise at de er mer enn nok kompetent til å forklare både dyrs følelser, og å dømme andre,- gjerne kollektivt på subjektivt grunnlag, og også vite hvordan vi alle skal oppføre oss i en verden som er litt mer sammensatt enn det man får inntrykk av at veganere tror!?

Mika:

Null problem å være veganer. Funker like bra som andre mat-dieter.

Yngve:

Du har sikkert ingen problem med å være veganer i et land med rik befolkning, og butikker proppfulle av alskens frukt og grønnsaker, og kan kjøpe det meste du trenger,- imotsettning til de fleste mennesker i verden, men hvordan hadde verden blitt om alle var tvunget til å spise kun dyrket mat, og samtidig skulle ta vare på alle habitiat til tusenvis av forskjellige fugle og dyrearter,- inkl rovfugler/dyr som veganerne har opphøyet over menneskene, og henviser til min påstand om hvilke areal det er mulig å dyrke mat på i verden!?
Og bare for å konkretisere, så tviler jeg ikke på at det funker å bare spise vekster, men er det praktisk mulig at alle menneskene på jorden kan gjøre det,- uten å måtte utarme både jord og habitat for alle dyr og fugler som enkelte veganere vil værne om!?

Mika:
De fleste mennesker i verden spiser i hovedsak vegetarisk.

Yngve:
Vel, så da er de millioner av tonn med kjøtt og fisk, og biprodukter av disse som blir fanget, eller oppdrettet på jorden egentlig noe som bare forsvinner av seg selv i butikkhyllene i verden???
Bare i Norge blir det produsert mange hundre tusen tonn med mat som naturen selv forer opp, og uten at man bruker andre innsatsmidler enn å fange denne maten, og vil tro det meste blir spist.
Om man skulle kutte ut fisk og kjøtt som blir fanget/produsert i Norge, og som eksporteres i større og mindre grad til hele verden,- og hvor jeg formoder at det meste blir spist,- hvor mange areal med dyrkbar jord trenger man for å erstatte dette,- ikke tonn for tonn, men energi for energi?
Og en annen ting...
De menneskene du henviser til er de menneskene som har kortest levetid på jorden,- ikke spesielt fordi de spiser vegansk, men fordi de er fattige, feil og underernært, og er nødt å leve av det de dyrker selv, og tviler på at alle de du henviser til går å legger seg like stappmett som vi her i landet kan tillate oss å gjøre.
Hadde de hatt samme kjøpekraft som bl.a veganere her på berget, så hadde også forbruket av kjøtt og fisk økt!

Mika:
Vi må minke på vårt forbruk. 🙂 Spise mindre med andre ord. Vi på jorda spiser nok så visst ennå mest vegetariskt. De som er altfor rike - som nordmenn og kvinner spiser altfor mye kjøtt. man kan kike på litt statistikk - og se hvor mye ( lite ) kjøtt hver enkelte person i Norge, spiste per år f.eks anno 1950. Fisken som du fanger i havet Yngve kan spises med god samvittighet. Fisk er sunn mat. ( Villfanga fisk altså. ) - Allikevel er det ikke noe problem at noen har et vegansk kosthold. Det går nok sikert helt fint at flere begynner å spise vegansk.

Yngve:
Er for så vidt enig med deg, men du svarer ikke på det som var spørsmålet mitt, og du er vel kanskje heller ikke i den gruppen av ekstremveganere jeg egentlig spurte, og som ønsker at vi heller ikke skal spise fisk, eller annet levende,- unntatt plantebasert.
For øvrig tror jeg neppe det vi nordmenn med fordel kunne latt være å spise ville hjulpet særlig på sulten og feilærnæringen som jordas befolkning lever under.
Men det jeg altså undrer meg over er om det i praksis er mulig for menneskeheten å kun spise plantebasert,- uten at dette går ut over levekår, og habitat for all verdens arter vi deler jorden med!?
Når det foreligger et konkret svar på det,- først da kan man begynne å snakke om ev. omlegging av matproduksjon og matvaner slik en del ekstreme veganere snakker om.

Mika:
Mener hver og en kan og bør ta sine egne besluttninger om kosten sin. 🙂 Og veganers kosthold eller meninger er ikke noe problem for meg eller for vår felles overlevelse på jorda. Det er mulig for den som så ønsker å spise vegansk eller vegetarisk eller andre dieter å gjøre det. - Problemene vi står infor hva gjelder kosthold og effekter på helse, miljø og klima blann annet er ikke å finne i vegansk kosthold.

Yngve:
Vel... Jeg mener det er et problem med en salgs vegansk tilnærming som enkelte driver med,- som f.eks artikkelen jeg henviser til ved min kommentar.
Når disse i tillegg søker om offentlig støtte som en slags religiøs trosgruppe for å messe om sin tilnærming, og arbeide for sitt syn, så forventer jeg også at de svarer på slike spørsmål som jeg stiller.
Og når det gjelder dyrking av plantevekster, så er det mange negative effekter på slikt i forhold til både natur og miljø, og det spørs om ikke dette også vil slå enda mer negativt til for klima, om man skulle være helt avhengig av dyrkbar jord for å skaffe mat av en dårligere holdbarhet enn næringsrik kjøtt, fisk og biprodukter av denne matproduksjonen, og som er enda mer sårbar for naturkatastrofer som flom, brann, tørke, og plutselig økning av insekter(f.eks gresshopper) som kan plutselig kan spise opp avlinger i flere land.
Registrerer at du fremdeles ikke svarer på det jeg spør om, men heller kommer med en del andre argument ut fra et helt annet bilde enn de mest ekstreme veganerne forsøker tvinge oss alle i, og som jeg heller ikke tar helt for god "fisk".
Som en avslutning kan jeg jo vise et annet eksempel på utfall av denne ekstremismen jeg snakker om, og som viser at enkelte veganeres meninger om kosthold er et veldig stort problem for noen, og et nytt begynnende samfunnsproblem som ikke bare skjer i Sverige:

Mika:
"de mest ekstreme veganerne forsøker tvinge oss alle i" - Ja - du og jeg trenger ikke å bli tvinga til noe som helst. Ja, det fins tullinger her i disse kretser og overalt i andre kretser. Drapstrussel er en sak for politiet.

Fremdeles vil jeg si at vår matproduksjon og vårt mat-forbruk per dag er en større trussel enn en økt produksjon av vegetariske og for den delen veganske produkter er.

'Her har de du refererer til i vedlegget et poeng: "Det vi derimot tror er at mange ikke har tenkt gjennom konsekvensene av å, for eksempel, spise egg og bacon. Hvis folk selv måtte sende griser i gasskammer og nyklekkede kyllinger inn i en kvern, tror vi mange hadde innsett de etiske problemene ved å spise egg og bacon."

Her har de en filosofi som også kan finnes i den Buddhistiske filosofien, "Veganere mener simpelthen at man bør unngå å utsette de andre bevisste vesenene vi deler jorda med for unødvendig lidelse, så langt det praktisk lar seg gjøre."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar