tisdag 25 februari 2020

Silje Vanessa Samuelsen:


Jeg flyttet ut på landet for at vi skulle slippe gift-utslipp fra bilene og at ungene mine skulle vokse opp med renere luft. Det jeg oppdaget da var at hele bygda brukte bilen for å kjøre og hente unger på skolen, på samme veien jeg selv pleide å gå /sykle til samme skolen. Selv om det er 5-10 min til idrettsarena kjører de barna lange omveier til og fra trening. Selv om det er kort vei til butikken kjører de for å kjøpe 1 liter melk. De veiene var full av biler konstant, både på dagtid, kveldstid og helger. Jeg som da valgte et liv uten bil, flyttet tilbake til sentrum. Der slutter ihvertfall biltrafikken i fire-fem tiden, det er stille i helgene og i ferier. En økning av bensinavgiften er et konkret og riktig tiltak for å bytte ut bilparken over til el-biler. Det er også et viktig tiltak for at folk skal tenke seg om 2 ganger for å kjøre bil helt unødig, og at de kan bli bedre på å bruke kollektivtrafikken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar