måndag 15 april 2019

Fritt Ords Pris 2019.

Den svenske skoleeleven Greta Thunberg og Natur og Ungdom har mobilisert tusenvis av ungdommer til klimastreik. Fredag ble de hedret med Fritt Ords Pris 2019.
Fritt Ords Pris er en ytringsfrihetspris. Fritt Ord peker på at klima- og miljødebatten er en usedvanlig tøff samfunnsdebatt å delta i, der aktivister møter motstand av mange slag.
Miljøaktivistene møter hets, trakassering og latterliggjøring i sosiale medier og nettdebatter i tillegg til motstand fra både politikere og næringsinteresser, heter det i begrunnelsen for prisen.
– Før jeg begynte å streike så trodde jeg at den yngre generasjonen ikke brydde seg så mye om samfunnet. Men jeg har bevist at det er feil, det er faktisk veldig mange som bryr seg om denne saken. Så jeg ble veldig positivt overrasket, forteller Greta.
– Jeg vil donere min halvdel av de 500.000 kronene til finansieringen av det pågående søksmålet kampanjen People vs. Arctic oil har for å stanse oljeproduksjon i Arktis, skriver Thunberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar